Commercial Strategy

Ontwikkeling en executie van een wereldwijde groeistrategie inclusief herpositionering voor een Nederlandse productie organisatie in de high-end fietsbranche met wereldwijde distributie.

Aanleiding
De commerciële resultaten liepen door gebrek aan leiderschap en focus op korte termijn sterk achter. Tevens was de strategie voor de langere termijn onduidelijk en moest er een 3-jarige groeistrategie ontwikkeld worden. Kortom, een integrale opdracht met meerdere doelen en aandachtspunten.

Doel
Het doel van de opdracht was drieledig:

  1. Het realiseren van commerciële groei op korte termijn.
  2. Het leiden van een turnaround naar een stevige marktpositie.
  3. Het creëren van een verbetering van de interne samenwerking.

Aanpak
TAG is gestart met het aanbrengen van een scherpe focus op de afdelingen Sales en Marketing om op korte termijn resultaat te boeken. Bestaande business werd hierdoor beter gemanaged door meer klantgericht te werken door de inzichten verkregen uit de behoefteanalyse in de keten. Van daaruit konden gezamenlijke potentie analyses en bijbehorende forecasts opgemaakt worden.

Vervolgens zijn er nieuwe distributiecontracten geïmplementeerd in combinatie met een herinrichting van het distributielandschap. Ook in de merkactivatie vond een transitie plaats van productgedreven naar brand experience. Daarnaast zijn er nieuwe PMC`s en is er van sommige productlijnen afscheid genomen.

De achterkant van de organisatie zoals Product Management, Service, Inkoop, Productie en Logistiek hebben direct na implementatie dezelfde professionalisering doorgevoerd. Hierdoor is een verbeterde integraal opererende organisatie ontstaan, is de brutomarge verbeterd, zijn er kosten uit de keten gehaald en is de lead time verkort.

De organisatie is aangepast en geprofessionaliseerd. Middels een people management programma is het vernieuwde team efficiënter, effectiever en met meer sfeer van start gegaan. Gezamenlijk is de groeistrategie ontwikkeld voor de komende 3 jaar, waarbij er diverse activiteiten zijn ge-outsourced en het online domein een groter belang heeft verkregen.

Resultaat
Binnen zeven maanden is de Forecast behaald, met 42% groei als resultaat. Tevens staat er een nieuwe organisatie, is er een automatiseringsslag doorgevoerd en is er een nieuwe realistische groeistrategie ontwikkeld voor de komende jaren.

Contact
Meer weten over de achtergrond, aanpak en resultaten van dit project of één van onze andere projecten? Neem gerust contact met ons op.

Jacco Zijderveld

Neem contact op met Jacco Zijderveld voor meer informatie over commerciële projecten.