9 recruitment blunders die je niet hoeft te maken

Je kent het wel… je start vol goede moed met het zoeken naar de juiste collega. Omdat de omzet groeit, juist achterblijft of omdat een medewerker vertrekt.

TAG Recruitment spreekt veel ondernemers en we hebben zelf ook ervaring binnen organisaties. 84% van de mensen die we plaatsen zit er langer dan 1 jaar en maakt zelfs promotie. Om je op weg te helpen en ook dit succes te hebben (en houden) met recruitment, delen we graag 9 recruitment blunders die je niet hoeft te maken.

Blunder 1: Te sterke focus op competenties of een assessment

We horen zo vaak: “We beslissen definitief op basis van het assessment”. Dat wordt dan gebruikt als zekerheid of bevestiging. Maar  het is zeker niet alleszeggend. Past de gevonden kandidaat echt in het team? Maakt hij of zij het verschil? En geeft de kandidaat je energie? Vaar dus niet alleen blind op een rationeel rapport uit een assessment, maar kijk naar de persoon tijdens interviews en in zijn of haar brief. Deze ‘zachtere waarden’neem je ook mee in je beslissing en zijn misschien zelfs nog betere indicatoren voor jou.

Blunder 2: Geen assessment gebruiken als beslissingstool

Op basis van het voorgaande lijkt dit echt een tegenstelling. Maar het is belangrijk wel objectief te blijven. En eerlijk tegen jezelf. Zie het als onderdeel van je beslisboom. De kandidaat kan goed in het bedrijf passen, maar hoe objectief ben je? Een assessment kan hierbij helpen. Weten welke? We adviseren je graag, kostenloos!

Blunder 3: Geen referenties checken

Maar al te vaak wordt vanwege de snelheid of grenzeloos vertrouwen het hoofdstuk ‘de referentiecheck’ geskipt. Niet handig. Even een vorige leidinggevende of HR bellen geeft je een wereld van inzicht. Gewoon doen.

Blunder 4: Bij twijfel toch aannemen

Er is twijfel: logisch. En dan toch iemand aannemen. Maar waarom zou je? Omdat er niemand anders is? Omdat het wellicht gaat passen? Je weet/ voelt zelf dondersgoed dat dat niet werkt. Dus ons advies: bij twijfel niet doen!

Blunder 5: Zoeken naar “het schaap met 5 poten”

We horen zo vaak: “We zoeken eigenlijk iemand met wel 5 competenties die niemand heeft. En ze zijn allemaal heel belangrijk;15 jaar ervaring bij alle concurrenten, 2 studies en liefst iemand van onder 35 jaar, want dat heeft het team nodig”. Geloof me, doe jezelf een plezier, blijf naar die 5 competenties zoeken en liefst 10. Alleen niet in één en dezelfde kandidaat. Het is een illusie dat je daarmee een goede kandidaat vindt. Naast competenties is namelijk motivatie en persoonlijkheid even belangrijk. Of zelfs eerder: doorslaggevend voor succes.

Blunder 6: Interne druk om iemandaan te nemen

Ook herkenbaar; er is veel druk op HR of recruitment om in hemelsnaam iemand aan te nemen. Blijf ook dan scherp op de zaken die er toe doen: compententies, motivatie en persoonlijkheid. Snelheid is geen goede raadgever. Schakel desnoods een externe recruiter in.

Blunder 7: “Ik ken nog wel iemand…”

Het feit dat je iemand kent of juist het eigen netwerk gebruikt om mensen te werven is heel goed en verstandig. Juist als iemand komt uit het eigen netwerk is vaak een prettige samenwerking uit het verleden de driver om een persoon voor te dragen. Maar spreek ook af dat je de vrijheid hebt om nee te zeggen. Het feit dat iemand goed werk heeft gedaan in het verleden is geen garantie dat het bij een nieuwe organisatie ook werkt. Blijf deze personen objectief beoordelen, net als alle andere kandidaten.

Blunder 8: Leunen op een recruiter met eigen netwerk

Mocht je er niet uitkomen en externe hulp zoeken bij een recruiter, check dan of hij of zij een eigen netwerk heeft. Zo ja, zoek dan snel een andere recruiter..

Een eigen netwerk is vaak een pool van mensen die niet goed passen. Die misschiende job hebben gedaan, maar hoe groot is de kans dat een recruiter iemand kent, die beschikbaar is en echt matcht op competenties, motivatie en persoonlijkheid.

Wij zoeken en vinden bijna altijd vanaf ‘scratch’, blanco. Dan kunnen we zonder oordeel zoeken en aanbieden, zodat het echt past.

Blunder 9: Team niet laten meebeslissen 

De laatste ‘blunder’ is je team niet laten meebeslissen. Je gaat iemand aannemen met wie je team waarschijnlijk ook gaat samenwerken.  Dan is het essentieel dat je team de kans krijgt om te ervaren of zij met een kandidaat kunnen samenwerken. Geef ze dus de kans om mee te beslissen. Dat heb je en belangrijker, houd je draagvlak in je organisatie.

Laat ons weten als je nog toevoegingen hebt!

Herken je deze blunders en heb je nog een nummer 10? Neem contact met ons op!

Benieuwd of we jouw kunnen helpen met het voorkomen van dit soort blunders neem dan contact op met Sven Fremeijer of Mark van Dijk.

 

Mark van Dijk

Neem contact op met Mark van Dijk voor meer informatie over commerciële projecten.