Retail is altijd in beweging. Door de hoge concurrentie, de nieuwe digitale consumentenkanalen, kortere productie- en vervoerslijnen, margedruk en klimaatverandering staat deze branche nooit stil. Hoe zet je deze uitdagingen nu om in kansen en wat betekent dat voor de samenwerking tussen retailer en leverancier?

Laten we eens beginnen met kansen creëren op het gebied van klimaatverandering. Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan in de Do-It-Yourself markt is de samenwerking tussen Hubo en Aircovooru.

Groeiende markt voor airco’s

De markt van single-split airco’s, vaste airco’s met één unit binnen en één unit buiten, groeit de afgelopen jaren met zo’n 30% per jaar.

The AccelerationGroup Hubo verkopen aircos .      The AccelerationGroup Hubo aircovooru

Aantallen op basis van cijfers NVKL, 2021

Opvallend is dat de merkvoorkeur van consumenten laag is, zowel van airco-apparatuur als van aanbieders. De consumentenmarkt is relatief onvolwassen. Dat biedt Hubo de mogelijkheid om hierin een positie op te bouwen.

De wensen van de klant

Het airco-concept is ontwikkeld door Aircovooru. Al jaren actief in het adviseren van consumenten bij de aankoop en installatie van vaste airco’s. De ervaring is dat klanten behoefte hebben aan:

  • Persoonlijk en deskundig advies;
  • Geruststelling over de prijs/kwaliteit-verhouding;
  • Zekerheid over een nette kwalitatieve montage;
  • Het model graag in de winkel zien, omdat een airco onderdeel van het interieur is.

Op basis van deze inzichten is Hubo gestart met een omnichannel pilot in een aantal winkels. De manier waarop Hubo en Aircovooru hiermee inspelen op de behoeften van de klant is uniek in de DHZ- en installatiebranche.

The AccelerationGroup aircovooru

Samenwerking met Aircovooru

In Aircovooru heeft Hubo een partner gevonden met ervaring in de aircomarkt en een goed netwerk aan gecertificeerde installateurs. Vooral belangrijk, omdat alleen installateurs met een F-gassen certificaat airco’s mogen installeren en deze specialisten schaars zijn.

Vernieuwend inkoop – verkoop model

Wat is daar nu zo vernieuwend aan? Het grote voordeel voor Hubo is dat het concept naadloos in de nieuwe #Hubohelpt propositie past met een focus op maatwerk, service en advies. Er is geen sprake van een traditioneel inkoop – verkoop model.

Hubo verzorgt de presentatie in de winkel en in haar media en adviseert de klant. Met een online offertetool kan direct een offerte op maat worden gemaakt die digitaal ondertekend wordt. Aircovooru verzorgt de verdere afhandeling. De klant kan dit hele advies- en offerteproces ook helemaal online doorlopen.

Klimaatbewust

Hubo heeft er verder voor gezorgd dat er geen voorraadrisico is en per verkochte en geïnstalleerde airco wordt een vergoeding afgerekend. Een win-win-win situatie voor de klant, voor Hubo en voor Aircovooru. Naast de lage voorraden en doordat processen ook geheel online afgehandeld kunnen worden scheelt dat reis en personeelsimpact. Klimaatbewust en helemaal van deze tijd dus.

Deze case is een voorbeeld voor retailers die willen innoveren en los willen van vaste processen. Zo kun je flexibel overgaan naar nieuwe processen en in dit geval ook nog eens positief bijdragen aan het klimaat.

Inspelen op nieuwe kansen in retail?

TAG heeft de expertise en helpt je graag verder! Wil je meer weten over de achtergrond, services en resultaten van dit project of één van onze andere consultant projecten? Neem gerust contact met ons of met de auteur van dit artikel en Associate Erik van der Flier of onze partners Jacco Zijderveld, Pieter Plaisier of Fedor Hoevenaars.

Erik van der Flier

Neem contact op met Erik van der Flier voor meer informatie over commerciële projecten.

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.