LinkedIn: onderbelicht als sociaal medium

Door Isolde Roodselaar 28 December 2014

Veel bedrijven in Nederland zien LinkedIn überhaupt niet. En als ze dan al mogelijkheden zien, dan is het vaak als cv-databank voor wervingsdoeleinden of als rolodex voor het beheren van hun eigen netwerk.

Ondanks dat het aantal bedrijven met een bedrijvenpagina flink is gestegen, blijkt uit de cijfers dat veel bedrijven LinkedIn nog geen kans geven. Er zijn pas 122.000 bedrijvenpagina's en veel bedrijvenpagina's zijn summier en inactief. Terwijl er blijkt dat 88% van de leden interesse heeft in het volgen van een bedrijf en er grote belangstelling is voor informatie die deze bedrijven zouden kunnen delen, plaatst maar 30% van de top-100 adverteerders in Nederland regelmatig een update. Dat leidt er toe dat bijna 80% van de bedrijvenpagina's slechts 50 volgers of minder heeft. Hier ligt dus een grote kans!

Het aantal gebruikers van LinkedIn stijgt elk jaar. Tov 2013 is het aantal actieve gebruikers met 5% gestegen naar 4,1 miljoen Nederlanders. Ruim 300.000 gebruiken het zelfs dagelijks.

Uit de Arbeidsmarktmonitor 2014 blijkt dat universitaire studenten die zich oriënteren op de arbeidsmarkt LinkedIn beschouwen als de belangrijkste website op dit gebied. LinkedIn is inmiddels de grootste jobboard van Nederland. Daarnaast is slechts een kwart echt actief op zoek naar een nieuwe baan. Zeker voor high-end posities vind je de beste kandidaten door te netwerken en de latente kandidaten warm te maken voor een positie elders.

Het is jammer LinkedIn te beschouwen als enkel een recruitment tool of een handige kaartenbak. Het is een goede netwerktool voor professionals. Het kan je helpen personen makkelijker te vinden èn te benaderen die anders lastiger te bereiken zijn, je kunt er eenvoudig netwerken met gelijkgestemden en interessante content met elkaar delen. Dus ook voor sales en marketing liggen er voldoende kansen.


    author
    Isolde Roodselaar

    Bevlogen Marketeer ‪@TAG4U‬‬‬‬ passie voor Contentmanagement en Sponsored Content. Moeder van 2 schatjes, liefhebber van reizen en koken. “Kennis moet je delen!”