Succesvol met Marketing Automation: de cruciale samenwerking tussen Business, Data en IT
De 3 cruciale fundamenten voor succesvolle Marketing Automation
Gepubliceerd in Artikelen
Met nog maar enkele weken te gaan in 2021, is het een goed moment om de marketingstrategie voor 2022 onder de loep te nemen. Hoe staat jouw organisatie ervoor en wat moeten digitale marketeers doen om de marketingactiviteiten klaar te maken voor de toekomst? We delen 10 tips.
Heroverweeg traditionele marketingactiviteiten en stop met de activiteiten die achterblijvende resultaten laten zien ten opzichte van de kosten. Digitale marketing is over het algemeen kostenefficiënter, inzichtelijker qua resultaten en transparanter als het gaat om ROI. En verder hebben veel kopers de voorkeur voor digitale kanalen. Dat opent de weg naar meer innovatieve en persoonlijke manieren van contact met hen.
Een goede richtlijn om te kijken of het een goed idee is om je marketing uit te breiden met nieuwe kanalen:
Breng de beschikbare technologieën binnen je organisatie terug tot de technologieën die het makkelijkst te gebruiken zijn en de beste resultaten opleveren.
Kijk ook naar de marketing- en communicatiemogelijkheden van nieuwere technologieën, die een aanvulling vormen en goed aansluiten op technologieën die je organisatie al gebruikt.
Volgens Houman Akhavan, CMO van CarParts.com, leverde hun first-party datastrategie in 2020 ongelooflijke resultaten op, waaronder recordconversies.
“Een cruciaal onderdeel van deze first-party datastrategie* is het gebruik van de juiste platform technologie voor klantgegevens. Een technologie die schaalbaar is om miljoenen records van klantinzichten te verwerken, inclusief realtime signalen waarop meteen moet worden gereageerd, voordat ze achterhaald zijn. Tot nu toe heeft het gebruik van ons klantgegevens platform ons in staat gesteld om meer dan een kwart miljard gepersonaliseerde één-op-één berichten te genereren. We hebben onze klikfrequenties met maar liefst 400% zien stijgen en onze e-mailinkomsten zijn verdubbeld.”
Mensen verwelkomen technologie als het waarde toevoegt aan hun klantervaring, maar ze worden moe van slecht gebruik van technologie. Je moet als bedrijf dus goed weten welke interacties klanten digitaal willen en welke met menselijke tussenkomst. Zorg dat de customer journeys micro-momenten bevatten die zijn gekoppeld aan de voorkeur van communicatie of interactie. En houdt dit continu bij door klantanalyses.
Ongeacht hoeveel verschillende kanalen de klant gebruikt, alles moet goed op elkaar zijn afgestemd, zodat hij een goede klantervaring heeft. Dit is wat veel organisaties nog niet goed doen. Geavanceerde oplossingen voor marketingautomatisering kunnen van onschatbare waarde zijn om beheer, berichten en personalisatie voor omnichannel-interacties samen te voegen.
Analytics levert alleen waardevolle inzichten op als organisaties:
Om rekening te houden met constante veranderingen in markten, bedrijven, klanten en kansen, moet voortdurend veranderd en verbeterd worden. Doe je dat niet en hou je geen rekening met bovenstaande punten, dan zal je marketinganalyse falen.
Alles rondom marketing moet worden ontworpen met ‘sneller, flexibel en altijd relevant’ voorop:
Volgens een studie van Catalyst en Kantar (voetnoot naar link 4) in april zijn adverteerders van mening dat toonaangevende e-commercesites een betere meetbaarheid van advertentie-ROI bieden dan veel andere digitale advertentietypen, waaronder advertenties op sociale media. Bovendien weten e-commercesites veel over hun klanten en dat is nu net essentieel voor advertentietargeting zonder afhankelijk te zijn van cookies van derden.
Onverwachte partnerschappen tussen bedrijfsmerken trekken media-aandacht, genereren sociale buzz en maken cross-marketing naar klantenbestanden mogelijk. (voetnoot link 1) Kijk dus eens of je een goede match vindt voor jouw organisatie.
Het steeds meer werken op afstand heeft vooral invloed op B2B-marketing. Het is niet meer gek om een persoonlijk e-mailadres te koppelen aan een zakelijke e-mail of een fysiek adres of mobiele telefoon aan een naam van een zakelijke professional bij een bepaald bedrijf. Dit betekent dat B2B-marketeers nu alle targetingmogelijkheden kunnen gebruiken die B2C-marketeers al jaren gebruiken om hun ideale prospects effectief op schaal te bereiken via alle digitale contactpunten.
Klanten zijn mensen en technologie is altijd ondergeschikt aan menselijke voordelen en behoeften. Menselijke participatie, toezicht en oordeel blijven dus vereist voor de nabije toekomst van digitale marketing.
Bij de introductie van nieuwe technologieën gaat het niet alleen om het besparen van tijd en geld. Automatiseer wat kan, verlos werknemers van saaie en routinematige taken.
Daarmee breid je de quality time uit die menselijke marketeers nu kunnen besteden aan belangrijke klantinteracties en creatief werk.
Vind samen met The AccelerationGroup jouw klant
Met de krachtenbundeling van The AccelerationGroup en UmbrellaBrand Group brengen wij onze expertise op het gebied van datagedreven strategievorming en pragmatische commerciële implementatie samen. Interesse om eens te zien hoe dit voor jouw onderneming kan werken? Neem contact op!
Bronnen:
Link 1: https://www.wordstream.com/blog/ws/2021/01/04/best-marketing-strategies-2021
Link 3: Podcast Neil Patel en Eric Siu – when should you expand your marketing? #1895
Link 4: https://www.catalystdigital.com/research/the-state-of-ecommerce-2021/
Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.
Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.
De 3 cruciale fundamenten voor succesvolle Marketing Automation
Wat houdt jouw bedrijf tegen om slim AI in te zetten?
Neem contact op met één van de partners. Wij staan klaar om u verder te helpen.