Met nog maar enkele weken te gaan in 2021, is het een goed moment om de marketingstrategie voor 2022 onder de loep te nemen. Hoe staat jouw organisatie ervoor en wat moeten digitale marketeers doen om de marketingactiviteiten klaar te maken voor de toekomst? We delen 10 tips. 

 

  1. Heroverweeg traditionele marketingactiviteiten

Heroverweeg traditionele marketingactiviteiten en stop met de activiteiten die achterblijvende resultaten laten zien ten opzichte van de kosten. Digitale marketing is over het algemeen kostenefficiënter, inzichtelijker qua resultaten en transparanter als het gaat om ROI. En verder hebben veel kopers de voorkeur voor digitale kanalen. Dat opent de weg naar meer innovatieve en persoonlijke manieren van contact met hen.

Een goede richtlijn om te kijken of het een goed idee is om je marketing uit te breiden met nieuwe kanalen:

  • Als je extra middelen hebt (één van deze of allemaal: tijd, mensen of geld), is het een goed moment je marketing uit te breiden.
  • Als je in één kanaal echt goed bent, breidt dan het aantal kanalen uit.

 

  1. Kies voor de juiste technologieën

Breng de beschikbare technologieën binnen je organisatie terug tot de technologieën die het makkelijkst te gebruiken zijn en de beste resultaten opleveren.

Kijk ook naar de marketing- en communicatiemogelijkheden van nieuwere technologieën, die een aanvulling vormen en goed aansluiten op technologieën die je organisatie al gebruikt.

Volgens Houman Akhavan, CMO van CarParts.com, leverde hun first-party datastrategie in 2020 ongelooflijke resultaten op, waaronder recordconversies.

“Een cruciaal onderdeel van deze first-party datastrategie* is het gebruik van de juiste platform technologie voor klantgegevens. Een technologie die schaalbaar is om miljoenen records van klantinzichten te verwerken, inclusief realtime signalen waarop meteen moet worden gereageerd, voordat ze achterhaald zijn. Tot nu toe heeft het gebruik van ons klantgegevens platform ons in staat gesteld om meer dan een kwart miljard gepersonaliseerde één-op-één berichten te genereren. We hebben onze klikfrequenties met maar liefst 400% zien stijgen en onze e-mailinkomsten zijn verdubbeld.”

  1. Breng klantinteracties naar een hoger niveau

Mensen verwelkomen technologie als het waarde toevoegt aan hun klantervaring, maar ze worden moe van slecht gebruik van technologie. Je moet als bedrijf dus goed weten welke interacties klanten digitaal willen en welke met menselijke tussenkomst. Zorg dat de customer journeys micro-momenten bevatten die zijn gekoppeld aan de voorkeur van communicatie of interactie. En houdt dit continu bij door klantanalyses.

 

  1. Lever geavanceerde omnichannel-marketing

Ongeacht hoeveel verschillende kanalen de klant gebruikt, alles moet goed op elkaar zijn afgestemd, zodat hij een goede klantervaring heeft. Dit is wat veel organisaties nog niet goed doen. Geavanceerde oplossingen voor marketingautomatisering kunnen van onschatbare waarde zijn om beheer, berichten en personalisatie voor omnichannel-interacties samen te voegen.

 

  1. Marketinganalyses, maar dan zoals het hoort

Analytics levert alleen waardevolle inzichten op als organisaties:

  • goed personeel hebben.
  • de gegevenskwaliteit verbeteren.
  • processen bouwen om analyseresultaten te beoordelen en daar actie op ondernemen.
  • de juiste statistieken gebruiken om de effectiviteit te meten.

 

Om rekening te houden met constante veranderingen in markten, bedrijven, klanten en kansen, moet voortdurend veranderd en verbeterd worden. Doe je dat niet en hou je geen rekening met bovenstaande punten, dan zal je marketinganalyse falen.

 

  1. Word sneller, flexibeler en altijd relevant

Alles rondom marketing moet worden ontworpen met ‘sneller, flexibel en altijd relevant’ voorop:

  • Relevantie is altijd direct gekoppeld aan wie klanten zijn en wat ze willen en daarmee dus constant in beweging.
  • Nieuwe technologieën kunnen nuttige hulpmiddelen zijn om ‘sneller en flexibeler’ te worden, maar snel en flexibel moet ook een onderdeel zijn van de marketingmindset en -uitvoering.

 

  1. Adverteer op grote e-commerce sites

Volgens een studie van Catalyst en Kantar (voetnoot naar link 4) in april zijn adverteerders van mening dat toonaangevende e-commercesites een betere meetbaarheid van advertentie-ROI bieden dan veel andere digitale advertentietypen, waaronder advertenties op sociale media. Bovendien weten e-commercesites veel over hun klanten en dat is nu net essentieel voor advertentietargeting zonder afhankelijk te zijn van cookies van derden.

  1. Werk samen met andere merken (merkpartnerschap)

Onverwachte partnerschappen tussen bedrijfsmerken trekken media-aandacht, genereren sociale buzz en maken cross-marketing naar klantenbestanden mogelijk. (voetnoot link 1) Kijk dus eens of je een goede match vindt voor jouw organisatie.

 

9.     B2B2C

Het steeds meer werken op afstand heeft vooral invloed op B2B-marketing. Het is niet meer gek om een persoonlijk e-mailadres te koppelen aan een zakelijke e-mail of een fysiek adres of mobiele telefoon aan een naam van een zakelijke professional bij een bepaald bedrijf. Dit betekent dat B2B-marketeers nu alle targetingmogelijkheden kunnen gebruiken die B2C-marketeers al jaren gebruiken om hun ideale prospects effectief op schaal te bereiken via alle digitale contactpunten.

 

  1. Automatiseer saaie, routinematige taken

Klanten zijn mensen en technologie is altijd ondergeschikt aan menselijke voordelen en behoeften. Menselijke participatie, toezicht en oordeel blijven dus vereist voor de nabije toekomst van digitale marketing.

Bij de introductie van nieuwe technologieën gaat het niet alleen om het besparen van tijd en geld. Automatiseer wat kan, verlos werknemers van saaie en routinematige taken.

Daarmee breid je de quality time uit die menselijke marketeers nu kunnen besteden aan belangrijke klantinteracties en creatief werk.

 

Vind samen met The AccelerationGroup jouw klant
Met de krachtenbundeling van The AccelerationGroup en  UmbrellaBrand Group brengen wij onze expertise op het gebied van datagedreven strategievorming en pragmatische commerciële implementatie samen. Interesse om eens te zien hoe dit voor jouw onderneming kan werken? Neem contact op!

 

Bronnen:

Link 1: https://www.wordstream.com/blog/ws/2021/01/04/best-marketing-strategies-2021

Link 2: https://xperience.io/discover/resources/shaping-the-future-of-digital-marketing?gclid=CjwKCAjwq9mLBhB2EiwAuYdMtd0PgujicQ5J1ZGgYB3gifilKuJowNQPOIZ_JUSMnhsUAode45-y_BoCKVkQAvD_BwE

Link 3: Podcast Neil Patel en Eric Siu – when should you expand your marketing? #1895

Link 4: https://www.catalystdigital.com/research/the-state-of-ecommerce-2021/

 

 

 

 

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.

Jacco Zijderveld

Neem contact op met Jacco Zijderveld voor meer informatie over commerciële projecten.