Van alle technologieën die er op de markt zijn, hebben deze 4 grote impact op digitale marketing:

  1. 1. Conversational Interfaces – nieuwe manieren om met klanten te praten

Conversational User Interface (CUI) is een kunstmatige interface waarmee klanten vragen kunnen stellen, bestellingen plaatsen en informatie krijgen. Als je een goede CUI wilt opzetten, dan moet je een meer mensachtig gesprek bieden. Dit helpt bij het overbruggen van de kloof tussen fysieke en online gesprekken.[1] Onder Conversational Interfaces vallen chatbots (online en spraak), berichten en spraakgestuurde assistenten (Siri, Alexa). Digitale marketingactiviteiten die conversational interfaces toepassen, moeten continu CRM-oplossingen en klantanalyses gebruiken om gepersonaliseerde en nauwkeurige communicatie te bieden.

  1. Spraakgestuurde interfaces[2]

Door het gebruik van spraakgestuurde technologie kan je de communicatie met je klant nog verder personaliseren. Dit betekent nieuwe uitdagingen voor de ontwikkeling en het beheer van content. Als je een betrokken klantgroep wilt hebben, biedt dan nuttige informatie of vaardigheden, die het leven van mensen beter maken. Denk aan zaken als puzzels, productiviteitstools of het bereiden van maaltijden.

Met de groei van het aantal smartwatches en slimme speakers gebruiken steeds meer mensen hun stem om een zoekopdracht te geven. Ook via de smartphone wordt steeds vaker met de stem gezocht.[3] Om voorop te blijven lopen, moet je als bedrijf optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Concentreer je op ‘longer-tail’ zoekwoorden. Daarmee kom je dichter in de buurt van hoe consumenten vragen stellen of mondeling verzoeken doen.

“Net zoals Google mobile-first ranking voor SEO introduceerde, is het ook waarschijnlijk dat naarmate de populariteit van gesproken zoekopdrachten toeneemt, Google een zwaarder gewicht gaat toekennen aan het rangschikken en belonen van inhoud die met succes voldoet aan de behoeften van stemzoekers,” volgens Shiv Gupta, CEO van digitale mediamarketingbureau Incrementors.[4]

  1. Chatbot

Meer en meer mensen willen 24/7 directe communicatie met een organisatie: wanneer, waar en hoe zij dat willen. Maar de communicatie moet dan wel behulpzaam, persoonlijk en empathisch zijn. Als je als bedrijf conversationele marketing gebruikt, zorg dan dat het aan deze verwachtingen voldoet. Door de gesprekken goed uit te voeren, kom je meer te weten over wat klanten nodig hebben en willen en gaan ze makkelijker over van marketing naar verkoop. Verder kan het tot meer leads leiden door een nieuw publiek op verschillende kanalen te bereiken of door mensen een makkelijkere manier te bieden om te communiceren.

  1. 2. Geavanceerde marketinganalyse – sneller diepere klantinzichten

Door het analyseren van de resultaten van marketinginitiatieven, kan je veranderingen en verbeteringen aanbrengen. Genoeg bedrijven slagen er nog niet of niet voldoende in om de juiste gegevens te analyseren of om voldoende verschillende soorten gegevens op te nemen.

Je kan marketinganalyses een boost geven door het gebruik van Artificial Intelligence (AI):

  • Inzichten: algoritmen kunnen met historische gegevens belangrijke patronen voor kopersvoorkeuren aantonen.
  • Afwijkingen opsporen: herken onverwachte gedragsveranderingen en update daarmee personalisatie en marketingbenaderingen.
  • Voorspellende analyses: voorspel klantgedrag op basis van eerder waargenomen patronen.

 

  1. 3. Privacywetgeving – betrouwbare klantgegevens

De privacywetgeving vereist dat bedrijven verzoeken van klanten over hun persoonlijke gegevens opslaan. Denk aan toegang, verwijdering, overdraagbaarheid en verwerking van gegevens. Ook voor virtuele spraakassistenten liggen er sinds april dit jaar richtlijnen.[5]

Door goed datamanagement worden nauwkeurigere gepersonaliseerde ervaringen mogelijk, of het nu gaat om e-mailmarketing, e-commerce of andere digitale interacties.

De positieve uitkomst van het beter rekening houden met klantenwensen rondom hun eigen gegevens, is dat marketeers contact hebben met mensen die ook echt van ze willen horen. Via de kanalen waar deze potentiële klanten willen communiceren. Het aantal leads is misschien lager, de kwaliteit van de leads is meestal veel hoger.

  1. 4. Machine-intelligentie – slimme en innovatieve marketing

Door de inzet van machine-intelligentie worden mensen vrijgemaakt om hun creatieve vaardigheden te gebruiken om digitale marketing naar een hoger niveau te tillen.

Vormen van machine-intelligentie:

  1. Artificial Intelligence (AI)

Het combineren van Marketing Automation (MA) met AI kan leiden tot verbeterde klantcommunicatie, maar ook tot de geavanceerde personalisatie, vindingrijkheid en entertainmentwaarde. Zo kan AI bijvoorbeeld klantgedrag en zoekpatronen analyseren van gegevens van sociale-mediaplatforms en blogposts. Dit helpt teams beter begrijpen hoe kopers producten en diensten vinden waarin ze interesse hebben. AI is belangrijk voor gedetailleerdere klantsegmentatie, retargeting, click-tracking en soortgelijke activiteiten.

  1. Machine Learning (ML)

Machine learning (ML) is een vorm van AI waarmee systemen automatisch leren en verbeteren van ervaring zonder dat programmering het stuurt. ML-systemen zoeken naar nieuwe manieren om problemen efficiënter op te lossen.
ML-tools kunnen extreem grote datasets analyseren, begrijpelijke analyses presenteren en ‘verborgen’ informatie in klantgegevens uit vele bronnen vinden.

Voorbeelden van ML voor marketing:

  • Voorspellen welke leads waarschijnlijk worden omgezet in klanten.
  • Identificeren welke content de hoogste betrokkenheid en SEO-prestaties oplevert.

 

  1. Augmented reality (AR)

Augmented reality (AR) is een interactieve ervaring van een echte wereld. AR-ads kunnen de betrokkenheid van klanten en prospects verhogen, omdat ze interactiever zijn en een nieuwere ervaring bieden dan traditionele marketingmedia. Mensen kunnen producten testen voordat ze kopen en zo hun risico verkleinen. Ook heel handig bij bijvoorbeeld de introductie van nieuwe producten.

Marketeers kunnen de inhoud van AR-ads via verschillende marketingkanalen hergebruiken, waardoor het uiteindelijk een kosteneffectieve tactiek is voor interactie met het publiek.[6]

Reach out!

Als je interesse hebt en graag meer wilt weten over deze 4 technologieën die van invloed zijn op digitale marketing kun je contact opnemen met Odile Kransky-Jans en andere associates gespecialiseerd op het gebied van marketing technologie.  Uiteraard zijn Jacco, Pieter en Fedor als partners ook beschikbaar voor een gesprek.

 

Odile Kransky-Jans

Neem contact op met Odile Kransky-Jans voor meer informatie over commerciële projecten.

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.