3. Begin met specialisten
Digitale transformatie is een vak apart. Het valt of staat met een goed veranderprogramma waarin kennis en expertise geborgd is. Zowel kennis van digitalisering als ervaring met het tot stand brengen van verandering. Het intern opzetten en de juiste teamspelers vinden voor een digitale transformatie traject is lastig.
Uit een vaardigheidsenquête van Gartner uit 2019 bleek dat 70%
van medewerkers inschatten dat hun digitale vaardigheden niet toereikend zijn voor hun werkzaamheden; 64% van de managers schat in dat hun medewerkers het tempo waarin zij nieuwe vaardigheden moeten leren, niet kunnen bijhouden. Wel beschikken medewerkers over unieke kennis van de organisatie. Deze kennis is waardevol voor het selecteren van de toepassingen die waarde toevoegen aan de organisatie. En het geaccepteerd krijgen van nieuwe werkwijzen.
Het ideale team bestaat daarom uit een combinatie van interne en externe experts. Externe experts nemen technische kennis, ervaring in het realiseren van verandering en commerciële kennis mee. Interne experts dragen bij aan kennis over de markt, klanten en operationele werkzaamheden. Deze combinatie vormt het ideale kernteam dat de drijfveer kan zijn achter de digitale transformatie.
4. Organiseer samenwerking
Samenwerken aan het behalen van nieuwe en gemeenschappelijke doelen bepaalt het succes van elke verandering. Dit gaat ook op voor digitale transformaties. Toch blijkt het in de praktijk lastig om multidisciplinair te werken. Organisaties zijn in veel gevallen ingericht op het realiseren van een bestaande strategie, met een organisatiestructuur als gevolg. Afdeling en teams kennen eigen verantwoordelijkheden en prioriteiten.
Het wel of niet actief onderdeel zijn van een digitale transformatie is daarom vaak kiezen uit het behalen van doelen op korte en lange termijn. Maar dit hoeft niet zo te zijn. Er kan voor beide ruimte gemaakt worden door samen met teams dagelijkse werkzaamheden te herzien. Denk hierbij aan slimmer omgaan met meetings, e-mails en het werken aan deadlines. Door vaste momenten in de dag aan te houden, werkzaamheden in agenda’s te zetten en kritisch op elkaar af te stemmen, kan tijd worden bespaard. Bijvoorbeeld door twee keer per dag e-mails te beantwoorden en dagelijks te starten met een kort overleg. Wanneer iedereen in het team zich hier aan houdt, ontstaat meer rust en tijd voor verandering.
Een andere mogelijkheid om ruimte te maken, vooral in grote organisaties, is het ontwikkelen van interne “innovatiefabrieken”. Door multidisciplinaire teams samen te stellen en vrij te maken voor pilots kunnen innovaties van de grond komen. Zorg voor kleine experimentele werkgroepen die losstaan zijn van bestaande organisatiestructuur en processen. Belast deze groep met het sneller en goedkoper ontwikkelen van nieuwe toepassingen. Geef ze vrijheid om hun eigen weg daarin te vinden. Van de incubatie van ideeën tot implementatie en schaalvergroting. Maak ze verantwoordelijk het resultaat en faciliteer waar mogelijk. Dit brengt ondernemerschap terug in de organisatie.
5. Maak praktisch gebruik van apps en software
Opkomende technologieën zijn de drijvende kracht achter digitale transformatie. Volgens de Forbes Top 10 Digital Transformation Trends For 2020 zijn AI en machine learning bepalende trends. Door hierop te letten en er daadwerkelijk actie op te nemen, kunnen bedrijven er hun voordeel mee doen. Kies daarbij voor praktische oplossingen die direct iets opleveren. Het voorspellen van klantgedrag op een service desk of het intelligent automatiseren van productieprocessen om downtime te reduceren zijn enkele voorbeelden daarvan.
Het introduceren van meer features of apps zijn niet het doel. Het draait om het slimmer uitvoeren van de werkzaamheden die voortvloeien uit de strategie. En ontplooien van nieuwe toepassingen die deze strategie dienen, zo specifiek mogelijk.
Kunstmatige intelligentie kan bijvoorbeeld gebruikt worden om het potentieel van big data aan te boren. Maar helaas hebben initiatieven om big data toe te passen, vaak geleid tot desillusie. Alleen het opschonen van de data waar je AI op loslaat, kan een valkuil zijn. Begin daarom klein, met iets dat snel resultaten oplevert en zo het vertrouwen in de investering vergroot. Het Internet of Things (IoT) bewijst dat deze aanpak werkt. Van het op afstand monitoren en besturen van tot het optimaliseren van routes die vuilniswagens rijden. Concrete toepassingen bewijzen de toegevoegde waarde van nieuwe technologie.