Wij – de Recruitment-tak van The AccelerationGroup – bemiddelen gemiddeld tussen de 30 en 70 mensen per jaar. Zowel interim als vaste posities. Het valt ons op dat er een groep kandidaten is met speciale gespreksvaardigheden, waarmee zij zich onderscheiden als succesvolle kandidaten. Zij ‘verkopen’ zichzelf echt.

Maar hoe doen ze dat? Hoe bereiden deze kandidaten zich voor en vooral, hoe kun jij dat herkennen of zelf toepassen?

Voorafgaand aan het gesprek

Voorbereiden

Ja nogal wiedes. Open deur denk je? Nee, helaas zijn er nog steeds kandidaten die niet echt een degelijk voorbereiding doen. Met alle gevolgen van dien. Wat je dus vooral wel moet doen:

√ Bel de bemiddelende recruiter en vraag naar de specifieke karakters van de gesprekspartners aan de andere kant van de tafel. Vraag om een prep call. Wat vinden zij echt relevant? Wat vinden ze lastig? Waar ligt hun uitdaging? En wat vinden ze belangrijk?

√ Niet onbelangrijk is om ook de vacaturetekst goed te lezen en de website te bekijken. Vertaal voor jezelf wat er staat en geef daar een mening over.

√ Blogs lezen: daar zijn opdrachtgevers immers trots op. Dus als je die leest en daaraan refereert, dan heb je een grote kans dat deze interesse in het bedrijf wordt gewaardeerd.

√ Geef aan wat je hebt gedaan aan voorbereiding, maar ook wie je voorafgaand gesproken hebt. Benoem wie je uit jullie (opdrachtgever en kandidaat) gezamenlijke netwerk kent. Dat schept verbinding en breekt echt het ijs.

In de voorbereiding kun je ook vragen opstellen. Vergeet niet, het is een wederzijdse introductie. Zorg voor minimaal 10 relevante vragen die je kan stellen. Er worden in de praktijk meestal maar een aantal besproken, maar drie vragen aan het eind van het gesprek kunnen echt impact maken: Jij bent dan aan het woord en je kunt nog een laatste zetje geven aan het gesprek. Je laat zo ook zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en moeite doet om de rol te krijgen.

Visualiseren
Beeld je in dat je al werkt bij het bedrijf, denk na voorbij de sollicitatieprocedure. Doordat je je inleeft hoe het zal zijn, hoe je op de afdeling beweegt en hoe het zal zijn om het team aan te sturen heb je een duidelijker beeld van jouw doelen. Als je met die mindset het gesprek ingaat kun je echt verschil maken. Praat alsof je er al werkt en gebruik de wij-vorm. Je kunt verder prima in het gesprek aangeven dat je je goed kan aanpassen in verschillende teams.

Tijdens het gesprek

Woordkeuze
Gebruik de bewoording die de opdrachtgever ook gebruikt. Jargon, maar ook tekst uit de vacature. Gebruik de specifieke woorden uit de vacature op een natuurlijke manier in je gesprek. Dat schept onbewust herkenbaarheid. Let er wel op om niet te spiegelen of na te praten. Dit komt namelijk weer heel vreemd over. We zien soms dat kandidaten in een gesprek de vraag van de opdrachtgever gebruiken door deze te herhalen te vertalen in andere bewoording in het antwoord. Dan lijkt het dat er antwoord gegeven is, maar de afdronk van de opdrachtgever is dan vaak:

“De kandidaat weet het niet en gebruikt mijn vraag als een antwoord”.

Dus in het kort: Spiegelen in houding wel doen, in taal niet doen. Jargon en juiste woordkeuze wel doen.

‘Voorwaarts’ denken en praten

Een grote groep kandidaten praat over hun verleden om hun ervaring te etaleren in de vorm van: “Ik heb succesvol de conversie geoptimaliseerd bij bedrijf A…,’’  of  ‘’Ja, dat heb ik gedaan bij bedrijf B…’’.

We zien dat succesvolle kandidaten bijna allemaal de verbinding leggen tussen hun ervaring en die ervaring vervolgens vertalen naar wat dit voor de opdrachtgever concreet betekent. Ze vertalen dat in zinnen als: ‘’…Door mijn ervaring bij bedrijf A heb ik geleerd hoe conversie optimalisatie werkt. Dat wil ik graag bij jullie toepassen’’.

Of: Leuk dat je het vraagt: “Ik herken wat je daar vraagt: Bij bedrijf B ben ik verantwoordelijk geweest voor …, dat kan ik zo repliceren voor onze nieuwe uitdaging’’.

Het lijkt een minimaal verschil, maar de opdrachtgever voelt hiermee veel meer verbinding met het probleem dat er is en hoe JIJ dat kunt oplossen.

Vermijd kwaadspraak
Spreek niet slecht over je vorige werkgevers. Geen roddels, geen achterklap. Als je weg bent gegaan met een VSO of je bent ontslagen, vette pech. Dat is het leven. Geef aan wat je geleerd hebt, waarom het je sterker heeft gemaakt, en waarom dat in de rol waar je het nu over hebt niet van toepassing is.

Veel korte dienstverbanden?
Benoem ze kort. Hoe en waarom. En door naar de tegenwoordige tijd. Naar de nieuwe rol. Naar jouw toegevoegde waarde bij het bedrijf. Blijf niet te lang hangen bij rollen uit een ver verleden.

Wees echt 100% eerlijk in het gesprek
Huh? Maar ik moet mezelf toch ‘verkopen’. Ja klopt, verkopen van functie-eisen die je niet beheerst zijn vaak niet echt een issue. Als er maar voldoende andere functie-eisen zijn die je WEL echt beheerst. Dus wees eerlijk. Lieg nooit over functie-eisen die je niet kunt, dat is echt een NO go.

Bij een goede interviewer die twee à drie keer doorvraagt, val je door het ijs en is al het voorgaande in het gesprek voor niets geweest. Liegen is een doodzonde.

Afsluiten van het gesprek

Afronden

Rond af me een salesvraag. Bijvoorbeeld: wat is de rest van de procedure? Wat zijn de timelines? Kan ik je nog bellen na het gesprek? En vraag ook: wat vonden jullie van het gesprek. Dat geeft vaak een indruk of je op de goede weg zit.

Terugkoppelen

Even een Whatsapp of een korte call de volgende dag om je enthousiasme over te brengen maakt echt impact. Een klein gebaar met een groot effect. De opdrachtgever zal dit zeker waarderen.

Neem contact op!

Dit zijn volgens ons de 9 opvallende gespreksvaardigheden die onze succesvolle kandidaten toepassen. Heb je al eens gekeken naar onze openstaande opdrachten?

Liever direct in contact met TAG Recruitment? Neem dan contact op met Sven Fremeijer +31631932830 of Mark van Dijk +31652308020.

Sven Fremeijer

Neem contact op met Sven Fremeijer voor meer informatie over commerciële projecten.

Mark van Dijk

Neem contact op met Mark van Dijk voor meer informatie over commerciële projecten.