Wat is je achtergrond?

Voordat ik in 2017 voor mezelf begon, heb ik gewerkt aan zowel klant zijde (PepsiCo, Philips) als aan bureau zijde (Interbrand, Kantar Consulting). In mijn rollen combineer ik doorgaans marketing strategie met marktonderzoek. Deze combinatie is vrij zeldzaam. Vaak zie je dat men óf enkel onderzoek doet óf enkel strategisch advies geeft. Alle onderzoekbureaus willen graag fact-based consultants zijn, maar blijven steken op fact-based. De consultants hebben vaak big ideas, maar daar ontbreekt een feitelijk fundament.

Waarom heb je gekozen om je aan te sluiten bij The AccelerationGroup?

Het is altijd goed om jezelf te blijven uitdagen. Marketing strategie en marktonderzoek dekken slechts een deel van de waardeketen af. Graag zou ik klanten meer bieden door de hele waardeketen heen. Het punt is dat je dat niet allemaal zelf moet willen doen, maar dat je specialisten inzet op specifieke klant vragen. The AccelerationGroup werkt met een vast team van experts die elkaar aanvullen op de verschillende domeinen binnen de commerciële waardeketen. Dat daar echte meerwaarde zit voor mezelf en voor de klant is duidelijk.

Wat kom je brengen bij The Acceleration Group?

Het motto van The Acceleration Group is 10% plannen 90% executie. Als ik dat hoor, komt de volgende quote van Sun Tzu bij me op: “All men can see these tactics whereby I conquer, but what none can see is the strategy out of which victory is evolved.” De focus op executie is goed. Daar liggen doorgaans ook de meeste uitdagingen. Succesvolle implementatie is cruciaal. Daar zit de kern van het aantoonbaar boeken van resultaat. Waar ik me hard voor wil maken is het strategische fundament dat voorafgaat aan en richting geeft aan uitvoering. Ik denk dat hier veel ruimte ligt en dat het executie gemakkelijker en succesvoller maakt. Bedrijven leggen doorgaans een (te) zware focus op stand-alone tactics en spannen daarmee wat mij betreft het strategische marketing paard achter de tactische wagen.

Wat is wat jou betreft de grootste uitdaging binnen marketing vandaag de dag?

Ik denk dat het vakgebied er niet al te best voor staat om eerlijk te zijn. Ik kijk vooral argwanend naar wat ik hyperspecialisatie noem. Paid search specialisten, digital marketeers, content marketeers, social media marketeers, marketing automation specialisten… En dan vergeet ik de purpose custodian nog… Uiteraard is er ruimte en noodzaak voor deze specialisaties, begrijp me niet verkeerd. Maar al deze disciplines wedijveren vaak met elkaar om budget, reputatie en het grote gelijk. Voor mij gaat het juist om de optelsom van alle facetten binnen marketing. Uiteindelijk gaat marketing om het veranderen van gedrag. Om meer mensen meer te laten kopen tegen een hogere prijs. Ik kijk er naar uit om hieraan met The AccelerationGroup een stevige bijdrage te leveren.