ChatGPT: hoe kan het jouw bedrijf of dat van je klant helpen?

In een handomdraai een scherpe pitch creëren, een profielomschrijving voor een vacature of een marktanalyse van de energiemarkt. ChatGPT doet dat in een aantal seconden voor je, zo leerden wij onlangs tijdens een workshop ChatGPT. Het is dan ook niet gek dat ChatGPT in slechts drie dagen tijd al één miljoen gebruikers had. Maar concreet: hoe kan Chat GPT jouw bedrijf of dat van je klant helpen?

Twee weken geleden kreeg The AccelerationGroup een inspirerende workshop over ChatGPT. De kennis hierover in onze groep is uiteenlopend; sommigen werken al met ChatGPT, anderen hebben er nog weinig mee gedaan. In de workshop kregen we dan ook eerst een basis, met vervolgens toegespitst hoe wij als The AcceleratonGroup de vruchten kunnen plukken van het gebruik van de AI-chatbot. We delen de opgedane kennis graag met onze lezers. 

Een lerende, interactieve chatbot

Om bij het begin te beginnen. ChatGPT is een chatbot met kunstmatige intelligentie (AI), die door de juiste vragen te stellen (zogenaamde prompts) een dialoog met je aangaat. In feite een interactieve taaltool. Het is ook zelflerend; het onthoudt je eerder ingevoerde prompts, waardoor je een geheel aan tekst kunt op- en uitbouwen. De informatie is afkomstig uit online openbare informatie en boekwerken.

ChatGPT als marketingmanager, financieel adviseur, contentcurator…

Door het invoeren van specifieke prompts vanuit een bepaalde rol, bijvoorbeeld een marketingmanager, krijg je output die echt anders en nuttig is. Verschillende beroepen, zoals klantenservicemedewerker, contentcurator, financieel adviseur of recruiter kunnen hier baat bij hebben.

Betekent dit dat dit soort functies op den duur overbodig worden?
Voorlopig nog niet. De input die ChatGPT nodig heeft, moet nog steeds van hoge kwaliteit zijn om kwalitatieve output te krijgen. Het kan ons werk echter wel efficiënter maken. ChatGPT gaat namelijk razendsnel, met beschikbare data in meerdere talen en met beeldmateriaal.

Nadelen ChatGPT

Het is niet alleen maar lofzang, want er zijn ook nadelen aan ChatGPT:

  • Zo haalt het de informatie uit álle beschikbare online databronnen. Dat betekent dat je de bronnen moet checken, voordat je de informatie als waarheid aanneemt.
  • Compliance is ook een belangrijk aandachtspunt, zowel bij het invoeren van data als bij het gebruik van de output. Je wilt bijvoorbeeld niet een potentieel klantensegment aanpakken door je eigen klantgegevens in ChatGPT in te voeren.
  • Een ander nadeel is dat de beschikbare data op ChatGPT tot september 2021 gaat. Hierdoor bevat de output niet altijd de meest recente informatie. Dit hebben we getest met een vraag over de relatie tussen Oekraïne en Rusland. We kregen terug dat het onrustig is en dat Rusland troepen aan het opbouwen is aan de grenzen van Oekraïne. Dat is op dit moment natuurlijk volkomen achterhaald.

Zorg voor goede input en check de output

Wil je ChatGPT inzetten in je organisatie of voor jezelf? Dat kan zeker, maar het vergt wel wat vaardigheden. De kunst zit ‘m in 4 punten:

  • De juiste vragen stellen
  • Doorvragen
  • Bronnen checken
  • Kritisch zijn op de output

Het vergt wat tijd om ChatGPT onder de knie te krijgen, maar zodra dat zover is, kun je ChatGPT optimaal benutten en helpt het je om sneller en efficiënter te werken. Het is een handige tool die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld snel een plan op te stellen, een marktanalyse te maken of een profiel op te stellen. Onthoud daarbij dat ChatGPT nog steeds lerend is en dat het niet perfect is, zoals hiervoor al beschreven.

Made by ChatGPT

Dit artikel is gemaakt, samen met ChatGPT. Helemaal zelfstandig een lekker lopend artikel schrijven dat ook echt wat toevoegt, daar is de chatbot (nog) niet echt voor geschikt. Je merkt dat een goede intro die echt aangeeft waar het artikel overgaat, lastig is voor de chatbot. Verder moet je heel duidelijk zijn dat het alle input gebruikt die je opgeeft en niet alleen maar een gedeelte en een niet te droge tone-of-voice en actief taalgebruik zijn ook punten van aandacht. Je kunt overigens wel ingeven welke tone-of-voice je wilt, maar dat doet de bot nog niet altijd feilloos..

Dus als ondersteuning, en zoals eerder gezegd, als je de output goed checkt en het hier en daar herschrijft, dan kom je een heel eind.

Enkele handige en nuttige prompts

De prompts die wij zelf hebben gebruikt en leuk of nuttig zijn om uit te proberen:

  • Maak een samenvatting van dit artikel (voeg de tekst van het artikel toe)
  • Maak een social media post van deze informatie
  • Check deze tekst en haal de spelfouten eruit (ChatGPT maakt echter af en toe ook nog foutjes, dus let hierbij op)
  • Schrijf een antwoord op deze e-mail
  • Help me een salespitch te schrijven voor…
  • Vraag om ideeën, bijvoorbeeld: Ik ben marketeer bij een bedrijf dat <naam product of dienst> verkoopt. We willen graag uitbreiden en zijn op zoek naar nieuwe markten, maar we weten niet goed waar te beginnen. Vraag me zoveel vragen als nodig, zodat je me hierbij kunt helpen.

Zelf nog niet geprobeerd, maar het schijnt te kunnen met ChatGPT4: maak een schets van een nieuwe website en vraag ChatGPT vervolgens om een daadwerkelijke website te maken met dit design. Er is dus heel veel mogelijk, mede ook door API-koppelingen voor specifieke toepassingen. Hier komen we later op terug, maar denk aan juridisch advies, storytelling, time management, slides maken etc.

ChatGPT in het nieuws

Veel nieuwskanalen stromen over van de berichten over de populaire AI-chatbot. Zo lazen we de waarschuwing van de godfather van AI (ex-Google) Geoffrey Hinton. Zijn angsten: het internet kan overspoeld raken met computergegenereerde flauwekul, gegenereerde teksten, plaatjes en video’s die voor de gemiddelde gebruiker niet van echt te onderscheiden zijn. Ook kan AI banen, bijvoorbeeld die van vertalers of juridisch medewerkers, ingrijpend veranderen of zelfs overnemen, denkt Hinton.

Verder het bijzondere bericht dat ChatGPT artsen heeft verslagen in het beantwoorden van medische vragen. Het ging om een medisch forum op Reddit, Ask a Doctor, waar medisch geschoolde vrijwilligers antwoorden geven op vragen uiteenlopend van de gevolgen van het inslikken van een tandenstoker tot vreemde bobbels of bloedingen. ChatGPT blijkt op kwaliteit van de informatie en empathie beter te scoren dan de artsen.[1]

Ervaringen delen

Na de workshop was iedereen overtuigd: we moeten meer doen met ChatGPT. Binnenkort dus een vervolgartikel.

We zijn ook erg benieuwd naar andere ervaringen met de chatbot. Hoe pas je het toe, waar gebruik je het voor en hoe bevalt het? Laat het ons weten, we delen graag onze ervaringen en horen ook graag wat het jou(w bedrijf) heeft gebracht.

 

Bronnen:

Workshop The AccelerationGroup door Jazz Jagarnathsingh
https://www.academyforrecruitment.nl/nieuwsbericht/chatgpt-steeds-vaker-gebruikt/
https://chat.openai.com
[1] https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/02/chatgpt-verslaat-artsen-bij-het-geven-van-antwoord-op-medische-vragen