Neem de digitale transformatie die veel bedrijven de laatste jaren hebben doorgemaakt en tel daar de pandemie bij op die de behoefte aan digitale transformatie nog eens heeft versneld. Wat je overhoudt is een eindeloze hoeveelheid aan data waarmee geld kan worden verdiend. Maar hoe doe je dat precies?

Een kort antwoord is daar niet op te geven, het heeft te maken met een combinatie van verschillende zaken. Het antwoord ligt deels in het omzetten van data naar nieuwe inkomstenbronnen. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel alle data waardevol is, wordt het pas commercieel van waarde als het schoon, gestructureerd en bruikbaar is.[1] Veel bedrijven hebben hun data nog niet eens opgeschoond voor intern gebruik, laat staan dat het geschikt is om commercieel in te zetten.[2] Maar in ieder geval moet je om te beginnen een duidelijk beeld hebben van waar je naar toe wilt.

Een goede strategie
Als je echte waarde uit je data wilt halen, moet elk onderdeel van je organisatie data-driven worden. En daarvoor heb je een goede strategie nodig. Daarmee zet je de juiste culturele verschuiving in gang die nodig is.

Deze 5 gewoontes helpen je op weg naar een goede datastrategie:[3]

  1. Een duidelijk idee hebben over hoe je waarde uit data haalt

Of dat via een overkoepelend plan is of via verschillende strategieën, dat kan allebei werken. Het gaat er vooral om dat je je strategie niet alleen afstemt op wet- en regelgeving en het daar verder bij laat. Want daarmee mis je het potentieel van datagedreven inzichten en beslissingen. Dit wordt ook wel een goede afstemming genoemd tussen defensief (waaronder het voldoen aan de regelgeving) en offensief (zoals een hogere winst en klanttevredenheid) gebruik van data.[4]

Verder is een goede datastrategie specifiek op de korte termijn en flexibel op de lange termijn. [5]

  1. Ambitieuze doelen stellen

Zet data in om nieuwe producten te ontwikkelen, bestaande te personaliseren, marketing te verbeteren en uiteindelijk omzet te maken. Ga niet (alleen) voor laaghangend fruit, zoals hoe data risicobeperking kan ondersteunen, maar denk groter en ambitieuzer.

  1. Ontwikkel je strategie samen met de rest van de organisatie

Zorg ervoor dat je alle afdelingen meeneemt, zodat iedereen zich inzet om data commercieel te maken. Misschien is er één leidende afdeling, zoals de IT, maar ook alle andere afdelingen worden erbij betrokken, van de inkoopafdeling tot compliance en R&D-teams. Daarmee vergroot je de kans dat data ook echte bedrijfswaarde gaat opleveren.

  1. Vraag waar nodig hulp van externe experts

Voor een objectieve blik helpt het om soms externe expertise in te winnen. Om mogelijkheden te ontdekken die je zelf over het hoofd ziet, om je prestaties en ideeën te benchmarken tegen die van anderen en om er zeker van te zijn dat je voldoet aan de wettelijke regels. Daarnaast kan je ook toegang krijgen tot talenten die je zelf niet hebt binnen je organisatie en die lastig te vinden zijn.

  1. Een goede balans vinden tussen risico en beloning

Omdat je in het begin niet weet wat wel en niet werkt, moet je een bepaald risico aanvaarden om dat uit te vinden. Dataleiders blijken beter in het controleren van deze risico’s. Ze zorgen ervoor dat risico’s van tevoren worden berekend en nemen op basis hiervan beslissingen.[6]

 

Waarom The AccelerationGroup?

Iedereen zegt het, maar weinig bedrijven voeren de digitale transformatie daadwerkelijk uit. Het lijkt eenvoudig en onze 5 tips zijn op zich een open deur. Echter, verantwoordelijken raken verzand in hun daily running business. Wij werken met meerdere specialisten die niet alleen de digitale transformatie kunnen implementeren in jullie bedrijf, maar ook teams meenemen. Neem contact met ons op en ga vrijblijvend het gesprek aan en laat je uitdagen.

 

Bronnen:
https://www.smrtr.com.au/news-views/data-commercialisation-how-to-get-your-slice-of-a-10-trillion-industry/
https://www.simmons-simmons.com/en/publications/ck2khnckly0pu0b480rrwmwnz/getting-started-creating-a-data-commercialisation-strategy-that-works
https://mtsprout.nl/partners/data-analyse/stappenplan-voor-een-data-strategie-kader
https://www.managementimpact.nl/artikel/3-essentiele-onderdelen-van-een-excellente-datastrategie/
[1] https://www.smrtr.com.au/news-views/data-commercialisation-how-to-get-your-slice-of-a-10-trillion-industry/
[2] https://mtsprout.nl/partners/data-analyse/stappenplan-voor-een-data-strategie-kader
[3]https://www.simmons-simmons.com/en/publications/ck2khnckly0pu0b480rrwmwnz/getting-started-creating-a-data-commercialisation-strategy-that-works
[4] https://mtsprout.nl/partners/data-analyse/stappenplan-voor-een-data-strategie-kader
[5] https://www.managementimpact.nl/artikel/3-essentiele-onderdelen-van-een-excellente-datastrategie/
[6] https://www.simmons-simmons.com/en/publications/ck2khnckly0pu0b480rrwmwnz/getting-started-creating-a-data-commercialisation-strategy-that-works

 

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.

Jacco Zijderveld

Neem contact op met Jacco Zijderveld voor meer informatie over commerciële projecten.

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.