Gepubliceerd in Artikelen
Écht datagedreven werken: van data naar acceleratie
Datagedreven werken is niet meer weg te denken tegenwoordig. Al zien we dat nog maar weinig merken écht datagedreven werken. Zeker binnen het commerciële domein. Iedereen heeft dan wel een CRM-systeem en doet digitale marketingcampagnes, maar dat alleen zien wij niet als datagedreven werken. Samen met onze partner MarketResponse doen we dat wel al succesvol voor een aantal klanten. Vanuit data een go-to-market ontwikkelen of een commerciële versnelling realiseren.
Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Lees dan snel verder en bekijk ook even deze video van MarketResponse.
Onze aanpak
Het begint allemaal met data. Dit levert de vruchtbare grond, waarop je als organisatie kunt groeien. Daarmee zetten we de eerste stappen en geven we antwoord op de volgende vragen:
- Hoe ziet jouw markt eruit? Waar liggen nieuwe kansen? Wat doet de concurrentie? Waar wonen de doelgroepen en hoe bereik je ze? Waar kun je het beste een vestiging openen? Met het beantwoorden van deze vragen vind en definieer je jouw markt.
- Ken en begrijp je doelgroepen. Wat is nu echt jouw doelgroep, wat vinden ze belangrijk, waar zijn ze naar op zoek?
- Bouw aan je merk en reputatie. Wat is jouw onderscheidende positionering? Deze vertalen we door naar een gedegen marketing- en communicatiestrategie, die inhoudelijk én creatief is. We zetten insights om in activatie van je doelgroep. Geautomatiseerd, maar persoonlijk.
- Optimaliseer vervolgens de processen om tot optimale klant- en werknemerservaring te komen. Blije en tevreden klanten kopen meer en blije werknemers doen meer voor de klant. Een optimale klantreis is cruciaal voor het succes van het sterke merken en organisaties.
- Zorg dat je overtreft in je marketing en communicatie. We blijven continu meten of de marketing en communicatie aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. Want alleen als je mensen echt begrijpt, kun je echt wat voor ze betekenen.
Samen met MarketResponse, doen we niet alleen de datagedreven analyse, we zorgen ook voor de implementatie en programma-aanpak.
In de praktijk
Bij Allshoes is dit al toegepast met mooie concrete zichtbare resultaten: sales omhoog, meer omzet en meer klantbehoud.
Een paar jaar geleden was groothandel in veiligheidsschoenen Allshoes nog een traditioneel bedrijf met een sterke marktpositie in Nederland én een aantal redelijk succesvolle webshops. Managing director Michiel van Kempen realiseerde zich dat de sleutel naar écht verdere groei zat in de schat aan klantdata van Allshoes.
“Om echt te kunnen innoveren moet je de beste experts van buiten een tijdje in je bedrijf halen, het van hen leren, een tijdje samen doen om het vervolgens zelf uit te kunnen voeren”, legt Van Kempen zijn groeifilosofie uit. “De inzichten die we vanuit MarketResponse kregen, hebben geleid tot een belangrijke aanpassing van onze klantbenadering. Voorheen gebruikten we in feite één template voor alle merken. Alle schoenen werden op dezelfde eenvormige manier gepresenteerd in de webshops. Vrij technisch en functioneel. Nu hebben we voor elk merk een eigen brand book waarin is vastgelegd hoe we de klanten van die merken het best kunnen aanspreken en ze een goed gevoel kunnen geven bij het merk. Dat konden we doen met behulp van een goede marketing automation tool.
Het heeft me verbaasd hoe snel je zo’n transformatie kunt maken als je met de juiste partijen samenwerkt”, zegt Van Kempen. “In korte tijd zijn we van een traditionele groothandel getransformeerd in een datagedreven marketing-/salesorganisatie.”
Op weg naar acceleratie door juist gebruik van data
Wil je ook groeien in klanten en omzet door écht datagedreven te werken? De consultants van The AccelerationGroup en MarketResponse werken graag samen om jouw organisatie daarbij te helpen. Neem contact op met Fedor of Pieter voor meer informatie.
Bronnen: