Het hebben van een effectieve commerciële strategie is cruciaal voor het succes van elke bestaande onderneming – ongeacht de branche.
Maar hoe creëer je niet alleen een eenvoudige commerciële strategie, maar ook een effectieve? Aangezien het ontwikkelen van een strategie alles te maken heeft met besluitvorming, is data-analyse een cruciaal hulpmiddel bij planning en risicobeoordeling.
Zowel corporaties, kleine privébedrijven als startups willen zichzelf positioneren op de markt en hun verkoopopbrengsten verhogen.
Door een hoogwaardige data gestuurde commerciële strategie te ontwikkelen, tekenen we de weg naar onze doelen, schatten we toekomstige gebeurtenissen in, voorspellen we mogelijke problemen, optimaliseren we taken en stellen we voortgangscriteria vast.
Het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens zijn de processen die de basis geven om voort te bouwen op een sterke, gerechtvaardigde strategie, gebaseerd op bewijs en ervaring. Bovendien ondersteunt data-analyse ook de implementatie van de strategie door trends en tendensen in de operationele processen, CX, klantgedrag en externe factoren te identificeren.
In het licht van de huidige ongekende gezondheids- en economische crisis, haastten teams zich om hun commerciële uitingen, campagnes en aanbiedingen aan te passen. Er kan niet langer vertrouwd worden op eerdere aannames over klanten, inclusief de wat, waarom en hoe ze kopen. E-commerceverkopen nemen toe en de interacties met klantenservice neemt ook explosief toe. Ondertussen is de mediaconsumptie ook veranderd naarmate meer mensen vanuit huis werken, en meer tijd online doorbrengen en tv kijken, en minder tijd aan persoonlijke interactie besteden.
Deze relatief snelle transformatie is – voor nu – de nieuwe norm, en meer dan ooit moeten marketeers snel beslissingen nemen die toch in data verankerd zijn. Als gevolg daarvan steken bedrijven geld in marketinganalyses. Maar zelfs als marketeers zichzelf begraven in data, krijgen ze een onvolledig beeld van de prestaties en hun klanten.
Wij hebben vijf stappen gedefinieerd, die marketingteams kunnen herdefiniëren om zich beter te oriënteren op wat klanten ervaren en welke strategieën werkelijk werken in de huidige situatie waar wij ons allen in begeven sinds corona een feit is.