Marketing automation de zoveelste trend die zijn reputatie niet waarmaakt? Zeker niet! Want naast dat het je veel handmatig werk uit handen neemt, maakt marketing automation het mogelijk om al je marketingactiviteiten door te meten, te analyseren en te optimaliseren. In deze tijd met gigantisch veel data een gemiste kans als jouw bedrijf er niet serieus mee aan de slag gaat in 2023!

Nog niet overtuigd? Hier zijn 7 redenen waarom marketing niet meer zonder automation kan:

1 Inzicht in waar je leads vandaan komen

Wat een marketeer uitaard graag inzichtelijk maakt is of zijn inspanningen zin hebben. Worden blogposts goed gelezen, worden pagina’s goed bezocht, wordt er doorgeklikt vanuit de e-mailnieuwsbrief? En hoeveel van die viewers en klikkers worden uiteindelijk een lead?
Al dit soort informatie kan je met marketing automation in een handomdraai inzien.

2 Inzicht in cross- en upsellmogelijkheden

Marketing automation kan ook worden ingezet voor cross-en upselling door conversie-inzichten te gebruiken uit je klantenbase. Een voorbeeld van hoe dit eruit kan zien: als een gebruiker een aankoop heeft gedaan wordt automatisch gecheckt of er andere gebruikers zijn die hetzelfde product kochten en daarnaast nog een aanvullend product of een duurder product in dezelfde categorie aanschaften. Dit triggert dan om een ​​campagne te sturen waarin deze producten worden aanbevolen.

3 Alle tools koppelen op 1 plek

Van e-mailtool tot Google Analytics, je kunt alle tools beheren op 1 plek met een goed marketing automation systeem. Dat scheelt veel tijd en is een stuk efficiënter.

4 Leads automatisch opvolgen en warm houden

Marketing automation maakt het mogelijk workflows in te richten. Een workflow houdt het gedrag van je websitebezoekers in de gaten en kijkt wat ze op dat moment nodig hebben, zodat je daar automatisch vervolgacties voor kan inplannen. Zo zorg je ervoor dat je de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon stuurt.

5 Verdergaande e-mail marketing

E-mailmarketing via marketing automation gaat verder dan een losstaande e-mailtool. De hele reis van de lead wordt in de gaten gehouden en niet alleen de e-mailactiviteiten. Daardoor kan je op specifieke momenten een gepersonaliseerde mail sturen, die beter wordt geopend en waarop meer wordt doorgeklikt.

6 Kostenbesparing

Omdat je efficiënter te werk gaat (je kunt immers leads gepersonaliseerde content automatisch toesturen), scheelt dat je veel tijd. En dus geld.

7 Beter inzicht in de ROI van marketing

Een marketing automation systeem biedt rapportages, waarmee je de juiste zaken meet vanaf het eerste contact tot en met de laatste aankoop van je klant. Zo krijg je inzicht in de ROI over de hele klantreis die de lead doorloopt.
Uit onderzoek blijkt[1]: 75% van de bedrijven die marketing automation inzet, ziet hun ROI binnen één jaar toenemen. Bedrijven die geautomatiseerde lead management inzetten, zien een toename van 10% in omzet binnen 6 tot 9 maanden.

Haal het maximale uit je marketingcampagne

Kort samengevat, met marketing automation wordt het makkelijker gemaakt om alles uit je online marketingactiviteiten te halen. De kwaliteit van je marketingactiviteiten kan verbeterd worden, je kan marketingcampagnes beter analyseren en optimaliseren. En dat heeft uiteraard weer invloed op een goede klantreis en uiteindelijk de conversie.

Maar…nog even dit

Klinkt als muziek in de oren, maar is er dan geen enkele MAAR? Uiteraard zijn er ook kanttekeningen, waaronder:

  • Of je aan de slag móét met marketing automation hangt natuurlijk af van de uitdagingen en behoeften van je bedrijf.

  • Voor alle tools geldt: de tooling zelf zorgt niet voor een groei in websitebezoekers, leads of betalende klanten. Je hebt de juiste mensen en processen nodig die het tot een succes gaan maken. En als je besluit aan de slag gaan, zorg dan ook zeker voor een goede strategie en kwalitatieve informatie over contacten.

Reach out!

Als je interesse hebt en graag meer wilt weten over waarom marketing niet meer zonder automation kan neem dan contact op met partner Pieter Plaisier en onze andere associates gespecialiseerd op het gebied van marketing technologie.

 

Bronnen:

https://www.gillz.nl/kennisbank/kracht-van-marketing-automation/
https://fingerspitz.nl/marketing-automation/
https://www.marketingfacts.nl/berichten/dont-be-a-fool-with-a-tool-hoe-marketing-automation-wel-lukt/
https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-staat-van-marketing-automation-in-b2b/
[1] Futurizz Digital Marketing Congress

Chris de Leeuw

Neem contact op met Chris de Leeuw voor meer informatie over commerciële projecten.

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.

Lenneke de Jong-Sigmond

Neem contact op met Lenneke de Jong-Sigmond voor meer informatie over commerciële projecten.

Odile Kransky-Jans

Neem contact op met Odile Kransky-Jans voor meer informatie over commerciële projecten.