Met deze mindset zul je altijd concurreren en winnen


Ken je dat? Je hebt een zeer goed lopende dienst of product en ‘ineens’ komt daar een concurrent met een alternatief op de markt dat jouw onderscheidend vermogen (of zelfs jouw businessmodel) op de kop zet waarop jij geen antwoord klaar hebt. Op dat moment realiseer je je dat je met je bedrijf te veel en te lang alleen maar gefocust hebt op de exploitatie van wat je al hebt, ten koste van het exploreren van nieuwe mogelijkheden. Wat doe jij in deze situatie?

“Business as usual’ is nooit goed genoeg.
Wanneer ik hierover spreek met executives bij bedrijven blijkt dat ze hier allemaal weleens tegen aan zijn gelopen. Ook beamen ze het belang van onderscheidend vermogen en de daarvoor noodzakelijke innovatie. Als ik vervolgens vraag wat ze dagelijks doen, dan zijn ze vooral bezig met de huidige gang van zaken. Waarom? Omdat er geld wordt verdiend met de huidige business en innoveren daarentegen geld kost. Maar hoe reageer je als de concurrent je ineens voorbij stevent met een vernieuwing?

Hoe reageer jij als je ineens wordt ingehaald door een goed nieuw alternatief?
Je kunt dan natuurlijk defensief reageren en de leiding over laten aan de (nieuwe) concurrent. Maar hoelang houd je dat vol? Als je klanten jou ook gaan vragen om een alternatief; een alternatief waar hij naar verlangt, wat zijn probleem oplost. Wat ga je hem verkopen? En wat als je medewerkers erom gaan vragen, omdat ze graag succesvol willen zijn en willen winnen. Welke boodschap geef je ze mee om onderscheidend te blijven ten opzichte van anderen?

Wil je concurrerend blijven en winnen?
Als ik mijn klanten vraag wat ze dan doen, dan geven ze aan dat ze toch met alle macht hun traditionele product met de traditionele prijs aanprijzen. Ze vertellen dan bijvoorbeeld waarom dit beter is dan het nieuwe alternatief van de concurrent. Misschien denk je wel: “Wat is daar nou mis mee?”. Nou, eigenlijk heel veel. Je ontneemt je bedrijf en je medewerkers de mogelijkheid om te blijven concurreren en te winnen. Je ontneemt ze in feite de mogelijkheid om succesvol te zijn. Daarvoor moet je namelijk iets hebben wat onderscheidend is.

Zorg dat je jezelf als bedrijf voortdurend opnieuw uitvindt door het doelbewust organiseren van innovatie.
Zakelijke cycli worden steeds korter en bedrijven moeten zich daaraan kunnen aanpassen. In de telecomsector ging het daar zo’n tien jaar geleden mis met de opkomst van de iPhone en iets later met WhatsApp. Bedrijven moeten het altijd aandurven om het commerciële succes van een activiteit (of product of dienst) nadelig te beïnvloeden door het starten van een nieuwe. Waarom? Omdat je als organisatie nu (en continu) moet vernieuwen om je te onderscheiden en een voorsprong te hebben. ‘Business as usual’ is nooit goed genoeg. 

Innovatie is niet alleen het ontwikkelen van producten, maar ook alle andere zaken waardoor je beter en vooral slimmer werkt. Zoals het ontwikkelen van beter lopende interne processen, aangepaste verkoop en distributiekanalen, het creëren van nieuwe businessmodellen of de introductie van een nieuwe interne werkwijze (bijvoorbeeld Agile of Design Thinking). In essentie gaat het om het continu toepassen van vernieuwing. 

Om doelbewust innovatie te organiseren heb je maar twee woorden nodig: Innovatie mindset.

Wat is een innovatie mindset?
Een cultuur waarbij medewerkers dagelijks ruimte ervaren om te innoveren. Een cultuur die mensen koestert gaat zorgen voor innovatie. Een cultuur waarbij het getolereerd is om af en toe fouten te maken. Want ook van projecten die mislukken kun je leren. Dat lijkt heel logisch, maar als je naar de praktijk van alledag kijkt worden fouten aangerekend en worden mensen afgerekend. Een innovatieve mindset vraagt dus om het doorbreken van de bestaande business patronen. 

Dit is de truc: Zet je mensen centraal en geef ze ruimte om te innoveren. Laat ze risico’s nemen en accepteer dat het soms misgaat.
Innovatie kan voor verschillende branches andere dingen betekenen. Binnen één uur leveren is niet innovatief als je ijs verkoopt, maar wel als je autodealer bent. Je moet een manier vinden die past bij jouw organisatie, bij jouw branche. Daar komen verschillende oplossingen uit. 

Voor het verweven van innovatie in de organisatie is geen blauwdruk of recept aangezien elke organisatie anders is. Wel heb ik in mijn werk voor The AccelerationGroup gezien wat werkt en wat enorm succesvol is bij onze klanten. Ik noem ze de innovatie-sleutels. Sleutels waarmee je innovatie ontsteekt, lanceert, ondersteunt, laat doordringen tot het DNA van je organisatie en het belangrijkste; in het DNA van je mensen. Want innovatie begint bij het faciliteren van je mensen ten aanzien van het gericht nadenken over innovatie. 

Onthoud dit: Vernieuwing is een continu proces. Het wordt pas een concurrentievoordeel als je de vlam brandend houdt.
De innovatie-sleutels ontsteken innovatie, maar soms heb je meer nodig om de vlam continu brandend te houden. Wat ik bij klanten heb gezien zijn ondersteunende elementen zoals kwartaal meetings waarbij iedereen een kans krijgt om zijn/haar best practices te delen en uitdagingen te benoemen. Of organisatiebrede momenten voor innovatie (bijvoorbeeld elke maandagochtend) om ervoor te zorgen dat de innovatiebrandstof fel blijft branden.

Het inzetten van de innovatie-sleutels zorgt ervoor dat innovatie transformeert van “gewoon een ander initiatief” naar de harten en geesten van jouw mensen, jouw cultuur en jouw bedrijfsresultaten. Organisaties die de innovatie-sleutels inzetten, concurreren en winnen omdat innovatie elke dag plaatsvindt, in hun gehele organisatie.

Dat is een krachtig concurrentievoordeel.

Wilt u de innovatie in uw bedrijf ontsteken? Laat ons dan helpen om innovatie van een abstract begrip te transformeren naar een mindset. Zie hoe uw merk en bedrijf tot leven komen met inzet van de innovatie-sleutels. Neem vandaag nog contact met ons op.

Christine Edelman

Neem contact op met Christine Edelman voor meer informatie over commerciële projecten.