Door Fedor Hoevenaars – Saleskrijger en partner The AccelerationGroup

Nothing is impossible, dit klinkt als een management kreet in tijden van reorganisatie. Of als iemand die alles bereikt heeft wat anderen nooit halen. Of als een atleet die harder loopt dan een cheeta. Kortom, voor iedereen zijn er bepaalde zaken gewoonweg possible, als je je er maar toe zet en er ambitie in stopt. Ik keek de Netlfix documentaire ‘14 peaks: Nothing is impossible’ en dacht: is dat nu echt zo, is echt alles ‘possible’?

14 bergtoppen in 7 maanden

Aan het begin van de documentaire zien we een shot van een onbekende klimmer, een zogenaamde ‘hyper kunner’, die in zeven maanden 14 bergtoppen boven de 8.000 meter wil beklimmen. Iets dat tot dan toe onmogelijk leek in de klimmerswereld, omdat normale expedities voor het beklimmen van één piek al twee maanden in beslag nemen. Nu heeft een onervaren en onbekende klimmer het voornemen dit schijnbaar onmogelijke plan te realiseren.

Dat kan ik dus ook…

Als een eenvoudig en normaal mens als Nims Purja uit Nepal dit kan, dan kan Fedor Hoevenaars uit Nederland dit ook, toch? Goed, ik ben het wat realistischer gaan bekijken en maakte de parallel naar iets dat ik wel aardig kan: verkopen  Niet uitputtend of sterk theoretisch, meer op basis van een aantal elementen waarvan ik durf te stellen dat sommige zaken gewoon nodig zijn om iets possible te maken, zeker voor deze gek uit Nederland.

Fit-for-purpose

Nader bekeken, bleek Nims Purja geen doorsnee persoon. Hij diende als Ghurka in de ‘special forces’ van Nepal, en daarna bij de special forces in de UK Royal Navy. Wie weet hoe zwaar de selectie is voor deze krijgsmachtonderdelen, snapt dat je hier met iemand te maken hebt die grote fysieke en mentale uitdagingen aankan. Bij het testen hoe iemand reageert op zuurstofgebrek op een hoogte van 6.000 meter, liet hij bijvoorbeeld uitzonderlijke resultaten zien. Professionele wielrenners hielden de test nog geen 90 seconden vol, terwijl Nims het met gemak drie minuten volhield.

Aangeboren karaktereigenschappen

Nims had een aantal aangeboren fysieke en karaktereigenschappen die hem uniek maakt om zijn doel te realiseren. Om een goede verkoper te zijn heb je ook een aantal specifieke karaktereigenschappen nodig: h et talent om goed te luisteren, organisatietalent, het talent voor het vinden van creatieve oplossingen zijn een paar voorbeelden. Veel mensen zeggen dat in principe alles te leren en ‘possible is’, maar dat is lang niet altijd waar. Als je ergens echt succesvol in wilt worden of de top wilt bereiken, is talent in combinatie met doorzettingsvermogen en skills uiteindelijk bepalend of iets mogelijk of juist onmogelijk is. Net als bij bergbeklimmen is ook bij sales ‘fit-for-purpose’ de belangrijkste eigenschap om succesvol te worden  Ik heb in de loop van de jaren veel geleerd over ICT, finance, HR, etc. maar de pure aanleg om in deze vakgebieden te excelleren ontbreekt helaas. Mijn fit-for-purpose is dan ook om te verkopen.

Mindset

Nims zegt bij de beklimming van één van de 14 pieken die hem en zijn team zwaar op de proef stellen: “Als je denkt dat je niet verder kan, zit je pas op 45% van jouw fysieke en mentale mogelijkheden”.

Veel mensen die in verkoop beginnen en haken bij de eerste ‘nee’ af of worden moedeloos na het zoveelste acquisitiegesprek zonder resultaat. Doorzettingsvermogen en de wil om succesvol te zijn, zijn cruciale eigenschappen voor een succesvolle verkoper, maar ook voor een succesvolle bergbeklimmer of CFO.

Kortom jouw mindset in wat je doet en wat je wilt bereiken, maakt zaken possible of juist impossible. Hoe hoger jouw gestelde doel is, des te groter jouw mentale weerbaarheid moet zijn. Ook daar is Nims natuurlijk afkomstig van een andere planeet: als ik zelf 10 kilometer hardloop en klaar ben, zeg ik niet: “Ach ik doe er nog even 11 kilometer want ik zit pas op 45% van mijn kunnen”. Passie en lol hebben in wat je doet, helpen natuurlijk enorm om die mentale weerbaarheid te laten groeien. Of in Nim’s woorden: “Yes, it’s very hard, it’s very tough, but if you really want to show this, if you really have the passion, you can do it”.

Team

Nims verzamelde een aantal van de beste sherpa’s om zich heen, die hij blindelings vertrouwde. Ook gaf hij zijn teamleden de ruimte om mee te vieren in zijn succes. Hij liet ze zelf ook wereldrecords halen en gaf ze een platform om te laten zien hoe goed de sherpa’s van Nepal waren. Zij groeiden daarmee uit tot veel gevraagde begeleiders van expedities. Als leider liet hij meermaals merken hoe belangrijk zijn team was. Maar in de moeilijkste situaties nam hij wel zelf de leiding.

Dit is niet anders binnen de verkoop. Zonder een team van productspecialisten, bidmanagers, management, financiën etc. kun je onmogelijk succesvol zijn. Wel ben je de spil en degene die het verkoopproces leidt en in moeilijke tijden moet opstaan.

Dus alles is ‘possible?

Met passie en de juiste mindset, omringd door het beste team is er heel veel mogelijk. Alleen: natuurlijk talent is aangeboren en maakt het verschil tussen  veel is mogelijk’ en ‘alles is mogelijk’.

Voor een gewone voetbalgek uit Nederland die zijn passie volgde, ergens veel energie instopte, en zich omring(de)t met de juiste mensen is veel mogelijk gebleken. Binnen het commerciële domein en heb ik bij mooie ondernemingen grote successen geboekt. Alleen die ene droompositie als de spits bij Feyenoord is er, ondanks dezelfde mind-set en het goede team, nooit van gekomen. Er bleek toch een gebrek aan natuurlijk talent te zijn, wat deze missie impossible maakte.

Heb je mijn artikel gelezen en wil je verder praten? Dan kun je mij bellen op

+31640004212 of mailen fedor@accelerationgroup.nl

 

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.