Purpose follows Business of Business follows purpose?
Purpose follows business of Business follows purpose..twee woorden in een andere volgorde; wat komt er eerst voor succesvol ondernemerschap? De laatste jaren merk ik een verandering in denken hierover, bij mezelf en veel organisaties die écht met de toekomst bezig zijn. Het is Purpose waarmee het allemaal begint.
In de ruim 25 jaar waarin ik werkzaam ben, zijn organisaties anders naar de wereld gaan kijken. In de jaren ‘90, toen ik mijn opleidingen volgde, ging het ene managementboek naar het andere over profit van organisaties, product marketing en proposities, customer journeys, klantgericht denken in combinatie met de juiste salesstrategie. Inmiddels is de focus verschoven naar iets groters dan deze opsomming.
Purpose, people, planet
Het thema van succesvol zakendoen op termijn is verschoven naar Purpose en daaruit volgend People & Planet. Purpose klinkt veel abstracter en daarmee vond ik dit ook meestal te vaag en te ontastbaar. Als je zelf de luxe hebt om kinderen op de wereld te zetten, wordt dit begrip al veel duidelijker. Voorheen was voor mijzelf een duidelijk businessplan, concreet product of doelgroep voldoende om houvast te krijgen in het succesvol begeleiden van organisaties naar het verdienen van meer geld.
Voornamelijk de afgelopen 3 tot 5 jaar gaat het echter om thema’s waar klanten en medewerkers zich bij aangetrokken voelen. Vanuit innerlijke drijfveren, die een essentieel onderdeel zijn om succes te bereiken. Het verbindt tegelijk afdelingen intern en bevordert daarmee de samenwerking die nodig is binnen grote organisaties.
Missionaris op een missie
Om mijzelf te blijven uitdagen en voor het succesvol afronden van een opdracht die ik als externe krijg, vind ik het ultiem belangrijk om anderen binnen grote organisaties hierin mee te nemen en bij ieder de ‘sweet spot’ te ontdekken die hen drijft. De kracht binnen organisaties die nodig is om een verandering van denken door te voeren, komt dan vanuit de mensen zelf.
Ik voel me soms als een ‘missionaris op een missie’; om de hogere doelen te bereiken en dit tegelijkertijd ‘plat te slaan’ naar het dagelijks werk en werkzaamheden die moeten gebeuren. Het grotere doel helpt mij en de mensen waarmee ik werk meestal om harder te gaan dan we voorheen gingen.
In de praktijk: Eurofiber en VodafoneZiggo
Neem nou Eurofiber als organisatie, waar ik met veel plezier heb mogen bijdragen aan de groep. EF staat voor een hoger doel: het verbinden van mensen en organisaties om daarmee bij te dragen aan een betere wereld.
VodafoneZiggo voegt daar nog wat aan toe: plezier en vooruitgang met elke verbinding. Daarbij wordt via diverse initiatieven en bedrijfskeuzes intern bewust bijgedragen aan een lagere CO2 footprint en gezondere wereld. Zelf verwoorden ze dat als volgt:
“De wereld raakt steeds meer verbonden
Connectiviteit en communicatie zijn de pijlers van onze maatschappij en economie. Maar verbondenheid gaat veel verder dan slimme connecties tussen netwerken of de techniek waarmee we contact leggen. Uiteindelijk draait het leven van mensen om het gevoel van verbondenheid. Met elkaar, met de dingen die belangrijk zijn. Zodat mensen, bedrijven en de samenleving verder kunnen komen. Daarom luidt het doel van VodafoneZiggo: plezier en vooruitgang met elke verbinding.”
De vraag die ik mezelf de afgelopen jaren steeds vaker stel is: zijn we er dan? Of wil ik als interimmanager, vanuit mijn passie en overtuigingen werken aan een betere wereld. Één die er over 50 jaar nog uitziet zoals wij als kind hebben beleefd. Purpose eerst, business later? Ik denk het wel.
Op een goede manier verbonden zijn met de buitenwereld
In mijn huidige opdracht binnen een toonaangevend telecombedrijf, werk ik met een team samen om de komende 10 jaar 800.000 tot 900.000 nieuwe woningen te voorzien van infrastructuur om te communiceren vanuit huis.
Wat mij motiveert om deze nieuwbouwprojecten in de komende jaren in Nederland tijdig, kwalitatief en tegen acceptabele kosten te voorzien van internetaansluitingen? Als ik het zo stel is het best een ‘platte businessvraag’, saai bijna. Maar er zit meer achter.
Toekomstige huizenbezitters gaat het om op een goede manier verbonden te zijn met de buitenwereld. En daar zorgen we dan ook voor met alle afdelingen en kennis die nodig zijn om zover te komen (marketing, sales, deploy, aannemers etc). We dragen zorg voor een juiste propositie en doen er alles aan om de internet-/tv-aansluiting gereed te hebben, voordat de nieuwe bewoner zijn nieuwe huis betreedt.
Is dat het? Voor mij niet. Het gaat om veel grotere thema’s die mij verbinden aan deze ‘opdracht’ vanuit de directie.
Duurzaamheid, lagere CO2-uitstoot, veiligheid
Ik noem een aantal van deze relevante thema’s:
- Duurzaamheid
Hoe mooi is het dat onze verbindingen ervoor zorgen dat zonnepanelen en de energie die huishoudens hiermee opwekken, bijdragen aan een lagere belasting van onze energie-footprint op deze aarde? We dragen als bedrijf en werknemers bij aan de belangrijke energietransitie die hard nodig is.
- Lagere CO2 uitstoot
Het lijkt vergezocht maar we weten allemaal dat door COVID-19 we massaal thuis gingen werken en dat ook deels blijven doen. En dus minder naar kantoor, minder in de trein en de auto voor woon-werkverkeer. De vraag naar een goede en snelle internetverbinding (voor het hele gezin, want mijn dochter en zoon kregen zoals velen online les) was opeens nog belangrijker dan voorheen. En dat geldt ook voor die volledig elektrische auto die ik nu rijd, ook daar is een zonnepaneel met een internetverbinding van belang om dit soort innovaties van de grond te krijgen.
- Veiligheid
Er zijn de afgelopen jaren vele Ring-camera’s en Netatmo beveiligingsapparaten gemonteerd. Eén ding is zeker, zonder een goede WiFi-verbinding thuis werkt dit niet. En dat diverse Domotica-verbindingen ons het leven thuis nu al makkelijker maken neem ik maar mee als bonus.
Tot zover mijn passie en drijfveer. Een onuitputtelijke bron van energie, in ieder geval voor mezelf om nog jaren door te gaan.
Net als de kreeft: breek je pantser open
Hoe zit het nu met de mensen om mij heen binnen het bedrijf? Voor iedereen is het anders, dat is zeker. En niet voor iedereen is het even makkelijk om die drijfveer te vinden. Maar een platte businessvraag of -probleem is meestal niet voldoende. Een uitstapje als metafoor. Kennen jullie het verhaal van de kreeft?
Een kreeft heeft een pantser opgebouwd om zichzelf te beschermen. Maar in ieder leven van de kreeft komt het moment dat het pantser niet meer past, zijn lichaam wil verder groeien, maar zijn huid laat dat niet toe. Een enorm moeilijk en pijnlijk moment breekt aan: hij moet zijn pantser breken om ervoor te zorgen dat er een grotere en sterkere voor terugkomt.
Twee zaken spelen hierbij een cruciale rol en zijn daarmee een metafoor voor wat ik ervaar binnen organisaties:
- De kreeft moet een gevoel van ongemak omarmen en de pijn van de transitie accepteren. Als hij zijn huis afwerpt is hij enorm kwetsbaar voor de buitenwereld, aangezien het tijd kost weer aan te sterken.
- De kreeft moet een dusdanig verlangen naar een nieuw pantser hebben, voordat hij stap 1 zet.
Purpose eerst, de rest volgt
Het vergelijk met dit overigens indrukwekkend natuurlijk fenomeen richting de teams die ik aanstuur ligt voor de hand: pas als er een enorm verlangen is om een gezamenlijk doel te bereiken, accepteren mensen het gevoel van ongemak bij de noodzakelijke verandering die ervoor nodig is.
Dat is de basis voor versnellen op termijn en levert uiteindelijk meer business, succes en vooral ook veel lol met elkaar op!
Op zoek naar verdieping?
Drijfveren zijn de basis om te excelleren en te accelereren. Mogelijk voor iedereen anders, maar ik durf te beweren dat iedereen er één heeft. Benieuwd naar een verdieping hierin voor jezelf? Ik kom graag sparren met je! Neem gerust contact met me op.