De 6 do’s voor een succesvolle sales transformatie!
Bedenk, niet alles hoeft in 1 keer opgelost te worden. Belangrijk is dat je beseft dat er een verandering nodig is. Net zo belangrijk is, dat als je zaken verandert je dit structureel doet en met het oog op de lange termijn.
Concreet dingen afronden en niet na de introductiefase weer over gaan tot ‘business-as-usual’. Wat hierbij kan helpen: korte experimenten. Organiseer een keer een salesdrive van een ochtend of hele dag, met het hele team. Zet mensen bij elkaar die al samenwerken of deel mensen in, in nieuwe teams. Met concrete beloning, openheid hoe ieder team het heeft gedaan. Geef op een speelse en ludieke manier aan, hoe het ook kan.
Begin met een programma, kijk naar de resultaten en implementeer dit pas nadat het positief is, in de hele organisatie. Ook het vormgeven van een Sales Academie Team kan helpen, dit kan dus ook 1 FTE zijn. De rol is dan maandelijks zorgen dat salesteams bij blijven van wat is afgesproken en bij blijven bij de ontwikkeltrends in de markt. Wat hadden we nu ook alweer afgesproken over het vastleggen van afspraken in CRM? Wat hadden we nu geleerd op de training onderhandelen? Weten we allemaal nog welke ‘stage’ in de sales cyclus we hebben?
Goed waar dan te beginnen? We geven zonder uitputtend te zijn enkele suggesties voor verandering:
1. Cultuurverandering begint bij leiderschap. Kortom in elke sales transformatie, maak iemand (geen sales leider) vanuit directie of senior managementonderdeel van het programma team;
2. Adopteer technologie en tools. Zorg voor echt gebruik van het CRM-systeem, implementeer een AI-gestuurd verkoopproces, zet e-commerce en digitale kanalen in om de online aanwezigheid te vergroten en gebruik data-analyse om verkoopprocessen te optimaliseren. Hier helpt het doen van kleine pilots om de angst van het onbekende te overwinnen en leer hiervan. AI en machine learning bijvoorbeeld, zijn zo nieuw dat maar weinig mensen er echt verstand van hebben;
3. Investeer in training en educatie, continue leren is essentieel. Denk aan de Sales Academie, bied trainingen aan over nieuwe tools, technologieën, trends en geef opfristrainingen als zaken dreigen weg te zakken. Aansluitend hieraan creëer een coachingcultuur met regelmatige feedbackmomenten en peer-to-peer mentoring. Bijvoorbeeld maak een buddysysteem – koppel 2 accountmanagers aan elkaar om dit zo eenvoudig te implementeren;
4. Denk na over welke verkooprapporten je wilt gebruiken en welke KPI’s. Less is more! Sales is niet verantwoordelijk voor operatie of delivery. Ze zijn ook niet gebouwd van teflon, daarmee kunnen ze best een aantal KPI’s hebben als target die verder gaan dan omzet en order intake. Alleen less is more, en salesmensen willen graag targets die ze kunnen beïnvloeden. Verleg de focus van activiteiten gerichte rapportage (aantal klantgesprekken of telefoongesprekken) naar resultaatgerichte rapportages (conversie ratio’s of doorlooptijd van salestrajecten). Hiermee bouw je een salesprestatiecultuur.
5. Zorg voor een salescadans, elke week op een vast tijdstip is er een forecastcall, elke week is er een commitmentcall met management, maandelijks zijn er reviews over klantpakketten en salestrajecten, per kwartaal sluit de directie aan. Implementeer een systeem van continue feedback en prestatiemonitoring en belangrijk betrek daarin de stakeholders: finance, directie, operatie, marketing, products. Doe deze reviews op basis van data en standaardtemplates en structureer deze interne sales afspraken. Zo weet iedereen, niet alleen sales, wat van hem/haar verwacht wordt om sales successen te realiseren en creëer je een sales heartbeat in jouw onderneming
6. Verander de dynamiek in de salesteams, neem millennial en Gen Z-werknemers aan en werknemers (M/V) met andere etnische achtergronden. De nieuwe generatie verwacht moderne salestools en toegang tot de nieuwste technologie, kan je direct werken aan punt 2. Deze generatie wil ook flexibel en veelvuldig thuiswerken, kortom om deze te coachen is een voorspelbare salescadans noodzakelijk zie punt 5. Verandering brengt weerstand en je ziet dat sales teams vasthouden aan oude methoden die vroeger succesvol waren. Het aannemen van ander sales talent helpt om deze weerstand te doorbreken en een andere manier van werken te omarmen.
Dit zijn, volgens ons, de 6 do’s om een succesvolle salestransformatie te realiseren. We denken en kijken graag mee met met jullie team, organisatie of merk en brengen onze ervaring mee. Zo is er voor iedere team een manier om mee te gaan met de tijd. Als jullie vragen hebben, laat het ons weten via een email of bel met Fedor Hoevenaars 0640004212 en of Pieter Plaisier 0617704282