Waarom voegt business development waarde toe aan jouw bedrijf?

Sales en Marketing zijn niet weg te denken uit de meeste bedrijven. Iedereen weet wat ze doen en waarvoor deze afdelingen staan opgesteld. Maar hoe zit dat met de afdeling Business Development? Soms roept dat bij het management wat aversie op; is dat niet die afdeling die niets oplevert en de hele dag bezig is met het maken van plannen?

In dit artikel een pleidooi waarom deze functie relevant is voor elke onderneming en waarom je hierin moet investeren.

Wat is Business Development?

Business development is een breed begrip en de invulling ervan kan per bedrijf verschillen. Maar in hoofdlijnen geldt dat het een strategische functie is die zoekt naar:

  • Manieren om het bereik van de producten en diensten van een bedrijf verder te optimaliseren. 
  • Nieuwe doelgroepen aanboren of het vinden van andere manieren om het product of de dienst te gebruiken.
  • Het zoeken naar nieuwe zakelijke kansen buiten de bestaande businessdomeinen. Denk aan het ontwikkelen van nieuwe markten (buitenland), of het samenwerken met partners.

Enkele concrete voorbeelden hiervan zijn: 

  • Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat elektronische gadgets verkoopt, maar je hebt nog geen internationaal bereik. Door de expertise van een business developer kan het bedrijf de markt van verschillende landen onderzoeken, samenwerkingen aangaan en een strategie ontwikkelen om de producten in het buitenland te verkopen
  • Een bedrijf dat software voor zakelijke doeleinden ontwikkelt, heeft besloten om de focus te verleggen naar de ontwikkeling van een nieuwe app voor consumenten. Het bedrijf heeft de hulp van een business developer ingeschakeld om de mogelijkheden van de nieuwe markt te onderzoeken, te kijken welke concurrenten er zijn en een strategie te ontwikkelen om samen met een partner deze nieuwe app te introduceren.

Het uiteindelijke doel is dat Business Development binnen bestaande concepten, diensten/producten en processen zoekt naar nieuwe manieren om de verkoop verder te laten groeien. Business Development kijkt naar nieuwe mogelijkheden en zoekt naar nieuwe kansen om de verkoop te versnellen. Het kan ook inspelen op veranderende klantwensen en daarmee een voorschot nemen op toekomstige productontwikkelingen. 

Langetermijnbeleid: continue stijging van de omzet

Als het bedrijf door Business Development nieuwe klanten aantrekt door een uitbreiding van de activiteiten, dan is er sprake van duurzame groei en kan je dit verder onderbrengen bij de bestaande sales- en marketingactiviteiten. Bij Business Development gaat het niet zozeer om een incidentele stijging van de omzet, maar juist om de effecten van een langetermijnbeleid.

Een business developer moet er dus voor zorgen dat een organisatie steeds meer nieuwe omzet maakt en dat ook blijft doen. Het gaat om een structureel beleid; door innovatie en vernieuwing wordt gezorgd dat een bedrijf blijft groeien. De business developer volgt daarom alle relevante markttrends en gaat actief op zoek naar nieuwe afzetmarkten die voor de bestaande marketing en salesteams buiten scope zijn. 

Hoe je voorkomt dat het bij plannenmakerij blijft

Bedenk wel dat niet elke nieuwe activiteit direct succesvol wordt. Het woord development/ ontwikkeling zegt het al, het moet opnieuw ‘ontwikkeld’ worden. Dat kost één: tijd en twee: het heeft een kans dat het niet slaagt. Business Development kan daarom inderdaad wat aanvoelen als plannenmakerij en moet strak gemanaged worden om te voorkomen dat het daarbij blijft. Een goede businesscase en risico-analyse helpt om de kans van slagen te verhogen of te voorkomen dat er veel activiteiten ondernomen worden zonder succes.

Dit artikel is deel 1 van een tweeluik. In het volgende artikel gaan we verder in op onze eigen ervaringen met Business Development en de lessons learned daaruit.

Op naar een toekomstgerichte organisatie met TAG

Wil je eens sparren over Business Development of de invoering hiervan in jouw organisatie? De specialisten van The AccelerationGroup staan voor je klaar. Neem contact op met Fedor Hoevenaars.

Bronnen:

https://cmox.co/business-development-vs-marketing/
https://nl.indeed.com/carrieregids/ontwikkeling/wat-is-business-development?
https://www.linkedin.com/pulse/business-development-sales-marketing-where-karen-schadek/?trk=public_profile_article_view
https://thefuelpodcast.com/what-is-business-development/

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.