Gepubliceerd in Artikelen
De zomer is een mooi moment voor reflectie. Veel collega’s op vakantie, (dus) minder interne beslommeringen, tijd om wat orde op zaken te stellen. Wat doen de associates en partners van The Acceleration Group zoal?
In de zomermaanden, door de media omgedoopt tot komkommertijd, kan het in veel sectoren rustiger zijn. Dit betekent echter niet dat de associates en partners van The Acceleration Group stilzitten. In tegendeel, de zomer biedt een uitgelezen kans om aan verschillende waardevolle activiteiten te werken die gedurende de drukke maanden moeilijker te realiseren zijn.
Die welverdiende vakantie, daar kijken we natuurlijk allemaal naar uit. Ondanks dat onze opdrachten gelukkig gewoon doorlopen – en er zijn natuurlijk veel bedrijven waar het fiscale jaar eindigt en start in de zomermaanden – blijft er voor en na die vakantie vaak nog wel tijd over om een aantal zaken op een rijtje te zetten. Hoe vullen we dit in?
Planning en voorbereiding
- toekomstige strategie voorbereiden: we gebruiken de rustigere zomerperiode om onze strategische plannen voor de rest van het jaar uit te werken. Zo hebben wij onze contentkalender voor de komende 6 maanden al vaststaan. Daarnaast hebben we een aantal leadgeneratiecampagnes opgesteld die we de komende maanden gaan uitrollen. De rollen en verantwoordelijkheden zijn verdeeld binnen onze organisatie, zodat iedereen weet wat er de komende periode van hen verwacht wordt.
- marktonderzoek en analyse: het is een uitstekende tijd om wat diepere marktonderzoeken en analyses uit te voeren. Dit helpt bij het identificeren van nieuwe kansen en het begrijpen van veranderende klantbehoeften. Zo hebben wij een nieuw CRM-systeem, Circl, geïmplementeerd, dat ons hier enorm bij gaat helpen. We gebruiken deze periode om al onze klant- en relatiedata over te zetten zodat we de juiste analyses kunnen maken om onze toekomstige campagnes nog effectiever in te kunnen zetten.
Verbeteren van marketingmaterialen
- contentcreatie: onderdeel van de contentstrategie is ook het creëren van nieuwe content, zoals blogposts, whitepapers en video’s. Dit zorgt ervoor dat er een voorraad aan waardevolle content is voor de drukke periodes. We hebben al veel mooie ideeën uitgewerkt en blijven daaraan werken. Deze zullen jullie de komende maanden voorbij zien komen.
- herzien van bestaande content: evalueren en updaten van bestaande casestudies en acceleratieprogramma’s om ervoor te zorgen dat alle informatie up-to-date en relevant blijft. Sluit onze bestaande content nog aan bij het huidige tijdsbeeld. Op onze website vindt je diverse programma’s terug die we in het verleden succesvol hebben ingezet bij diverse organisaties om commerciële versnelling te realiseren. Deze hebben we opnieuw tegen het licht gehouden een geüpdatet waar nodig. Denk hierbij aan een go-to-market programma, een direct sales accelerationprogramma of een distributiestrategie & channelmanagement programma. Een overzicht van al onze programma’s vind je hier.
Leren en professionele ontwikkeling
- training en workshops: De zomer biedt een kans voor om deel te nemen aan trainingen en workshops. Dit helpt bij het up-to-date blijven met de nieuwste trends binnen ons vakgebied. Ondanks dat het aanbod aan fysieke events in de zomer afneemt, zijn er online oneindig veel trainingen en workshops beschikbaar. Ik ben de laatste tijd vooral bezig om zoveel mogelijk kennis over AI op te doen en te bepalen hoe we dit in kunnen zetten voor onze eigen organisatie maar zeker ook bij onze klanten. De eerste workshop hierover door ons is al in de maak, binnenkort meer hierover!
Klantrelaties onderhouden en verbeteren
- persoonlijke interacties: meer tijd besteden aan persoonlijke interacties met klanten om hun behoeften beter te begrijpen en op maat gemaakte oplossingen te bieden. Niet iedereen is de hele zomer afwezig. Onze ervaring is dat in deze periode de klanten juist meer tijd voor ons hebben. We gebruiken dit als een tussentijds ijkpunt om te bepalen of er nog zaken zijn die verbeterd kunnen worden.
- events: Bij The Acceleration Group organiseren we meerdere keren per jaar een klantevenement. Belangrijke momenten om weer even met elkaar bij te praten. Het liefst doen we dat gecombineerd met wat ontspanning (whiskey-tasting of varen) of inspanning (padeltoernooi of indoor-skydiven). Ieder event wordt geëvalueerd en daarmee wordt de kalender voor de komende periode bepaald. Ondanks dat onze opdrachten ook gewoon doorlopen hebben we nu iets meer tijd om deze planning alvast weer op te stellen. Het padeltoernooi staat in ieder geval weer op de kalender!
Interne processen optimaliseren
- efficiëntie verbeteren: recent hebben we naar onze interne processen en workflows gekeken om te zien of we hier efficiënter mee om kunnen gaan. Soms zitten we met meerdere associates gezamenlijk bij een klant, maar vaak zitten we ook op individuele opdrachten. De kracht van The Acceleration Group zit hem o.a. in de kennis die we met elkaar hebben. Door dit te bundelen kunnen we elkaar en de klant beter van dienst zijn. In de waan van de dag komt het er niet altijd van om lopende zaken met elkaar te bespreken. Daarom hebben we besloten iedere 2 weken op vrijdag met elkaar een dagdeel op één locatie te werken. Hier kunnen we klantvragen met elkaar bespreken, leads opvolgen, nieuwe proposities ontwikkelen en ook gewoon weer even een kop koffie met elkaar drinken. Voor ons en onze klanten een duidelijke win-win situatie. Voor onszelf ook gezellig en waardevol.
Conclusie
Hoewel het vaak wat rustiger is in de zomer, biedt deze periode de mogelijkheid om strategisch en creatief te werken aan projecten die ons voorbereiden op de drukkere perioden. Door vooruit te plannen, bij te leren, klantrelaties te versterken en interne processen te optimaliseren, blijven we productief en waardevol, ook in zogeheten komkommertijd.