Gepubliceerd in Artikelen
Hoe maak je jouw cv nu echt relevant?
Een relevant curriculum vitae? Hoezo überhaupt nog een cv, we hebben toch LinkedIn? Daar staat je complete geschiedenis op. Het antwoord op die vraag is duidelijk: het gaat niet alleen om wat je gedaan hebt en welke ervaring je hebt. Het gaat er juist ook om, wat jij wilt. En waarom jij past bij de baan, waarvoor jij gevraagd wordt of benaderd bent. Of zelf solliciteert. Dat moet echt naar voren komen in je cv. Het is jouw persoonlijke toegangskaartje. Dus, hoe maak je deze nou relevant?
Een extra paar ogen is echt belangrijk
Je hebt dit advies misschien weleens vaker gehoord: als je klaar bent met het samenstellen van je cv, vraag dan iemand om het voor je te bekijken. Open deur wellicht? Ja, en, oh zo vaak zien we inconsistenties en spelfoutjes. Je cv door andere ogen laten lezen, zeker wanneer je bijvoorbeeld dyslectisch bent, is extra belangrijk.
Jouw werk (en jezelf) naar buiten brengen om openlijk bekritiseerd te worden, kan angstaanjagend aanvoelen. En het kan het verschil zijn tussen een cv dat zorgt dat je wordt aangenomen en een cv dat verfrommeld op de grond belandt.
CV do’s
- Als het in de handen van een echt persoon terechtkomt, is het goed om een beetje creatiever en opvallender te worden met je ontwerp. Met de komst van AI-tools die grotere bedrijven steeds vaak inzetten om te selecteren, is het verstandig om het onderwerp duidelijk te houden. Minder grafische fratsen helpt. Maak ook duidelijk op welke rol je reageert ín je cv.
- Plaats je ervaring altijd in chronologische volgorde (recente ervaring bovenaan) en gebruik opsommingstekens om de details van je ervaring makkelijker te lezen en te begrijpen.
- Zet de namen van de bedrijven waar je hebt gewerkt vooraan, samen met je functietitels. Als een bedrijfsnaam niet heel erg bekend is, voeg dan een korte zin toe die de organisatie beschrijft.
- Zorg ervoor dat je getallen noemt, die het resultaat beschrijven van jouw inspanningen. Concrete cijfers helpen de persoon die naar je cv kijkt om je prestaties te interpreteren. En ja de AI-tool scant hier ook op.
- Neem een ‘kop’ op onder je naam bovenaan jouw cv, die beschrijft wie je bent en het type functie dat je zoekt en vooral waarom.
- Je reageert op een functie. Zet die rol of de naam van de functie ook bovenaan, naast jouw naam. Daarmee bevestig je aan de ontvanger dat jij ook echt past op de rol. ‘Mijn naam’ – Marketingmanager.
CV don’ts
- Schrijf niet de in verleden tijd: Schrijf in de tegenwoordige tijd en actief. Alsof je de rol al hebt.
- Gebruik geen jargon, tenzij het relevant is voor de rol die je wilt bemachtigen.
- Het gedeelte ‘onderwijs’ op je cv hoeft niet helemaal bovenaan te staan (tenzij je net bent afgestudeerd en niet veel ervaring hebt). En je kunt je middelbare schoolopleiding volledig laten staan (nogmaals, tenzij je onlangs bent afgestudeerd).
- Geef aan of je wel of geen diploma hebt ontvangen. Het is niet erg als je niet bent afgestudeerd. Daar is vast een reden voor. Het is wel erg als je het verbloemd, want dat komt toch uit. En dan is er een vertrouwensbreuk vroeg in de samenwerking, met alle gevolgen van dien.
- Vermijd het gebruik van grote alinea’s tekst om je ervaring toe te lichten en richt je niet alleen op het beschrijven van de verantwoordelijkheden van een bepaalde rol. Je wilt delen wat je in die functie hebt bereikt, of de impact die je hebt gehad op de organisatie.
- Neem geen ‘beoordeling’ van je vaardigheden op. Gewoon een lijst maken van de programma’s die je kent of expertise die je hebt, is een betere aanpak.
- Je cv hoeft niet één pagina te zijn. Als de breedte van je ervaring vereist dat je meerdere pagina’s schrijft, is dat prima.
- Foto? Graag, maar geen zonnebril. En graag een recente foto, waarop je lacht. Geen foto waar iemand van is ‘afgeknipt’.
- Laat een motivatiebrief achterwege. Jouw cv en intro moeten voldoende zijn.
Laatste tip: bel het bedrijf of de recruiter, voordat je solliciteert. Dat geeft gelijk een band. Van de 500 mensen die we per jaar spreken doen dat maar een handvol. En dat onthouden we…
Op zoek? Bel ons gerust
Zoek je zelf een rol in Sales, Marketing of Digital? Bel ons dan. We bemiddelen vaak senior posities bij IT, A.I, Telecom, Tech, Cloud, Software en Managed Services bedrijven.
Nieuwsgierig naar ons en onze aanpak? Je leest meer op onze website of bel ons gerust eens:
Mark 06-52308020