De afgelopen jaren hebben meer bedrijven hun groepsdoelstellingen behaald, in tegenstelling tot 65%-73% van hun salesmedewerkers die hun quota niet hebben gehaald. Gevolg is dat nu, de jaren erop, ook de groepsdoelstellingen niet gehaald worden en de groeiambities vertragen [1] . Lees de financiële pagina’s maar eens door en veel bedrijven hebben op dit moment moeite hun jarenlange groei te continueren. Gevolg is dat er vaak direct naar sales gekeken wordt, zeker in B2B-omgevingen. Iets dat we als The AccelerationGroup (TAG) in 2024 steeds vaker zien. De reden? In dit artikel, geven we onze inzichten in het waarom we vertraging in B2B sales zien.

1.Niet aanpassen aan veranderende klantverwachtingen

We hebben hier al eerder over geschreven. Klanten zijn beter geïnformeerd en verwachten meer van verkoopteams. Traditionele verkooptechnieken werken minder goed, omdat klanten nu vaak al onderzoek doen voordat ze in gesprek gaan met een verkoper. Verkopers die zich hier niet op aanpassen, verliezen deals. Volgens Hubspot preferen 71% van de kopers onafhankelijk onderzoek boven interactie met een verkoper. [2] Dat betekent dat sales niet langer de volledige controle hebben over sales cycle, (product)marketing en communicatie vormen aan het begin van het aankoopproces een cruciale rol om het product/dienst goed op de ‘kaart’ te zetten. Een goede website, digitale informatie (content), video’s, podcasts, etcetera zijn nu onmisbaar om aan klantverwachtingen te voldoen. We zien als TAG dat dit bij veel bedrijven nog steeds veelal ontbreekt. Lees meer over het juist CRM-systeem voor jouw organisatie: Hoe ‘Sales Tech’ verkopers helpt tijd te besparen en consistent te werken.

2.Geen synergie tussen marketing en sales

In lijn met bovenstaande, zien we nog steeds organisaties met aparte marketing- en salesafdelingen. Organisaties waar productmarketing, de marketingafdeling is en ze producten en diensten direct doorzetten naar de salesafdeling. Zonder propositiemanagement, storytelling en dergelijken. Hierdoor ontbreken de noodzakelijke aanpassingen voor de veranderde klantreis.

Of bestaat er nog steeds discussie over de kwaliteit van de leads of het ontbreken hiervan. Wanneer marketing en sales niet goed samenwerken, krijgen verkopers vaak ongeschikte leads die niet converteerbaar zijn, wat het halen van targets bemoeilijkt. Of ontbreken leads doordat er geen afstemming plaatsvindt, die er nodig is. We zien bijvoorbeeld nog steeds veel bedrijven, generieke marketing toepassen in plaats van sector specifieke content te ontwikkelen.

Als laatste zien we ook dat door deze discussie dat sales leads vaak niet goed opvolgt. Juist het opvolgen van leads is een cruciale succesfactor volgens Hubspot[3] in het realiseren van sales targets.

3.Onvoldoende kennis en inzet van digitale tools

Veel sales organisaties hebben niet genoeg geïnvesteerd in training voor moderne verkooptools, zoals CRM-systemen, social selling en data-analyse. We zien vaak dat dure investeringen in CRM-systemen wel gedaan zijn, iedereen heeft een licentie op een CRM-pakket. Alleen gebruikt niemand dit echt en vraagt de directie om de forecast keurig in te vullen in een Excel-template in plaats van het CRM-systeem te raadplegen.

Verkopers verschuilen zich erachter dat het alleen maar meer werkt oplevert, al dat vastleggen van activiteiten en forecasten. De directie claimt vervolgens dat ze wel om een Excel moeten vragen, omdat niemand het in het CRM-systeem invult.

Het gebrek aan de juiste training en coaching ligt hieraan ten grondslag. Het is niet meer van deze tijd om nog gebruik te maken van spreadsheets voor data-analyse, terwijl je dit allemaal uit het CRM-systeem kan halen. Forbes ontdekte dat de omzet per verkoop met 41% steeg, terwijl er 23% werd bespaard op verkoop- en marketingkosten. Met andere woorden, CRM kan je helpen meer verkopen te realiseren, met een hogere waarde, sneller en tegen lagere kosten.[4]

Voorwaarde is wel dat je het goed implementeert, mensen traint en het belangrijkste er gebruik van maakt. Bij verschillende klanten is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk data te exporteren uit CRM, waardoor je geen lijstjes kan opvragen vanuit directie/management. Je wordt ‘gedwongen’ gebruik te maken van het CRM-systeem zelf. Ikzelf deed bijvoorbeeld in 2014 al forecast calls live vanuit SalesForce, geen enkele manipulatie met data, wat in CRM stond, was de waarheid en daar stuurde we als managementteam op.

4.Sales coaching en accountability

Al een groot deel van mijn werkende leven ervaar ik hoe lastig en frustrerend het kan zijn om verkopers te motiveren. Terwijl we weten dat de verkoopmotivatie de drijvende kracht is achter de sales resultaten en productiviteit van jouw verkoopteam. Het is niet genoeg om een geweldig product of dienst te hebben; je hebt ook een gemotiveerd en betrokken verkoopteam nodig dat de waarde en voordelen van je aanbod kan overbrengen naar je doelgroep.

Voor de meest effectieve managers zijn twee dingen duidelijk: één, het werk is moeilijk; twee, er is geen eenvoudige oplossing. Het is afhankelijk van de specifieke situatie en dan ook nog van de accountmanager zelf.

We zien veel salesdirecteuren vervallen in de ‘klassieke’ fout van meer druk en controle te gaan uitvoeren op verkopers als de resultaten tegenvallen. Terwijl uit veel onderzoek blijkt dat meer druk uitoefenen op verkopers de grootste allergie is van succesvolle verkopers. En een lage moraal leidt tot disengagement, wat direct invloed heeft op de prestaties en het vermogen om doelen te behalen.

Wat wel te doen, gebaseerd op eigen ervaring en klantcases?

Extra ondersteuning vanuit bijvoorbeeld de marketingfunctie, die hopelijk al geïntegreerd is met het salesteam. Echte steun vanuit het management. Faciliteer en luister naar wat ze nodig hebben om resultaten te boeken. Gebruik hierbij data, toon aan waarom andere verkopers bijvoorbeeld wel succesvol zijn, wat doen ze anders of wat ontbreekt er bij een niet succesvolle verkoper. Denk aan het CRM systeem. Als laatste bouw structuur in (planning) en review, bouw een sales heartbeat. Dit geeft voortgang in het verkoopproces en geeft de mogelijkheid steeds in korte wekelijke of twee-wekelijkse cyclus acties en afspraken te maken om samen succes te creëren, manage the details.

Tot slot:

We claimen niet dat dit ze allemaal zijn, er zijn er vast nog meer. Het is vooral dat we deze bovenstaande zaken vaak tegenkomen bij klanten die moeite hebben hun salestargets te realiseren en daarmee hun groeiambities niet meer behalen. Door samen te werken met klanten en te focussen op bovenstaande 4 elementen, hebben we als The AccelerationGroup de laatste maanden echte verbetering in salesresultaten gerealiseerd bij verschillende klanten.

Geïnteresseerd? Mail of bel: Fedor Hoevenaars, fedor@accelerationgroup.nl en 06 4000 4212 of Pieter Plaisier, pieter@accelerationgroup.nl en 06 1770 4282.

Bronvermelding en onderbouwing:

[1] Bron: www.huffpost.com, january 2023, Pierre Le Pennec
[2] Bron: Hubspot, juli 2024: 94 Key Sales Statistics to Help You Sell Smarter in 2024
[3] Bron: Hubspot, July 2024: 94 Key Sales Statistics to Help You Sell Smarter in 2024: nearly half of all sales people (48%) never make any follow-up attempts
[4] Bron: Forbes.com, June 122024: 6 Key Benefits of CRM for Your Business

 

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.