In het eerste deel van de tweeluik over marketing automation gaven we 7 redenen om te starten met marketing automation.

Heb je de keuze inmiddels gemaakt en wil je ermee aan de slag?

Dan is een van de eerste stappen om te kijken naar hoe je start en wat je nodig hebt om marketing automation op te tuigen. 

In dit artikel hanteren wij de onderstaande stappen om rekening mee te houden in het opzetten van marketing automation:

1. Bepaal je doelstellingen

Door gebruik te maken van marketing automation kan je klantreizen optimaliseren. Je moet dan wel helder hebben wat je exacte doelstellingen zijn. Wil je een hogere kwaliteit leads, minder churn, een verbeterde klantervaring? Ontwikkel kpi’s voor elk doel, zodat je weet wat je gaat meten en hoe vaak.

 

2. Bepaal je doelgroep en onderzoek de klantreis

Wie is je doelgroep en welke klantreis legt je doelgroep af, voordat ze actie ondernemen. Met deze informatie kan je buyer persona’s opstellen; een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper, die een gedeelte van jouw doelgroep vertegenwoordigt. Geef deze persona’s namen, een afbeelding en persoonlijkheid, zodat het makkelijker wordt om content te maken voor je doelgroep.

3. Zorg dat je over de juiste data beschikt

Goede marketingdata hebben is een van de belangrijke voorwaarden voor het succesvol implementeren van marketing automation. Ga verder dan alleen demografische gegevens, maar kijk naar data die je helpt je marketing- en sales activiteiten te personaliseren. Marketing automation kan ook helpen om je klantdata uit te breiden en te segmenteren.

4. Zorg dat je het juiste cross-disciplinaire team bij elkaar brengt

Niet alleen marketing is verantwoordelijk voor het slagen van marketing automation, zorg dat je een goede mix hebt van IT, sales en marketing. Samen met alle partijen bepaal je wat de beste koers is.

5. Schaf de juiste marketing automation tool aan

Met de opkomst van AI, en met name ChatGPT, is er het afgelopen jaar een groeiende interesse in dit onderwerp te bespeuren, ook binnen The AccelerationGroup. Tools spelen namelijk een cruciale rol in vrijwel elke fase van ons nieuwste programma, B2B Sales 2.0 – zie ook het artikel “Hoe ‘Sales Tech’ verkopers helpt tijd te besparen en consistent te werken – The AccelerationGroup’

Hierin wordt het boek van Hanneke Vogels besproken, waar wij erg enthousiast van werden. Terug naar dit artikel.

Er zijn heel veel tools op de markt, waaronder van HubSpot, Braze, Bloomreach, Adobe en Salesforce. Het is lastig om vergelijkend waren onderzoek te doen, want de pakketten zijn volop in beweging en ieder bedrijf is net weer anders. Ook qua prijs zijn er grote verschillen.

Welke tool je kiest hangt af van wat je precies nodig hebt en hoe ‘IT-heavy’ de oplossing is die je gaat implementeren. Kies dus de tool die het beste bij jouw bedrijf aansluit. Houd ook rekening met de tooling die je al hebt en dat die te koppelen is met de marketing automation tool die je aanschaft. Installeer het vervolgens op je website, importeer je data en schoon de data op.

6. Optimaliseer klantreizen

Gebruik geanalyseerde data om de juiste content en landingspagina’s per klantreisfase op te stellen.
Bedenk welke content waardevol genoeg is om in ruil contactinformatie te vragen. En als je eenmaal contactgegevens geeft, hoe ga je dan door met het betrekken, entertainen en onderwijzen van je persona’s. Zorg dat je genoeg content hebt voor iedere persona voor elke fase van hun ontdekkings-, overwegings- en besluitvormingsfase. Maak een contentkalender, zodat je altijd verzekerd bent van sterke content op het juiste moment.
Marketing automation processen geef je vorm door middel van flows. Die flows bestaan uit triggers en tasks. Een trigger is een bepaalde actie die een gebruiker onderneemt. Een task is vervolgens dat wat het systeem moet doen op basis van de actie van de gebruiker. Twee voorbeelden hiervan:

  • Een lead bezoekt jouw website en start met het invullen van je aanvraagformulier, maar haakt halverwege af. Binnen 1 dag ontvangt deze lead automatisch een herinnering om zijn aanvraag af te ronden, omdat hij/zij interesse heeft getoond.
  • Een klant heeft product X bij jou gekocht. Uit data blijkt dat andere kopers van dit product, vaak ook product Y bij je kochten. Je kan nu je klant geautomatiseerd      benaderen met goede content over product Y.

 

7. Meet de juiste resultaten en optimaliseer waar nodig

Ga terug naar je doelstellingen, kijk of je ze hebt gehaald en of er nog wat bijgestuurd of geoptimaliseerd moet worden. Je kan zo alle online marketing inspanningen evalueren en bepalen welke inspanningen tot resultaat leiden en welke je beter kunt aanpassen of stoppen.

Aan de slag…

Met bovenstaand stappenplan kun je aan de slag. Nu beseffen wij ons dat het vaak makkelijker is om zoiets te lezen, dan zelf ook echt toe te passen. Wil je hulp en inspiratie hierbij? We gaan graag met je om de tafel om te kijken hoe we je verder kunnen helpen.

Bronnen:

https://www.optimizely.com/insights/blog/how-to-create-a-data-driven-marketing-automation-strategy/
https://teamdigitaal.nl/wat-is-marketing-automation/
https://fingerspitz.nl/marketing-automation/#hoe-begin-je-met-marketing-automation

 

Chris de Leeuw

Neem contact op met Chris de Leeuw voor meer informatie over commerciële projecten.

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.

Lenneke de Jong-Sigmond

Neem contact op met Lenneke de Jong-Sigmond voor meer informatie over commerciële projecten.

Odile Kransky-Jans

Neem contact op met Odile Kransky-Jans voor meer informatie over commerciële projecten.