Bij datagedreven werken vormt data het startpunt voor nieuwe plannen of om veranderingen aan te brengen in een organisatie, processen en teams. De analyse van data geeft de inzichten waar zaken verbeterd of aangepast moeten worden. In de praktijk blijkt echter dat bedrijven nog steeds veel besluiten nemen op basis van intuïtie.

Werkt dat contraproductief? Wat bepaalt eigenlijk het succes van datagedreven werken?

Digitaal transformeren = datagedreven werken?

Digitaal transformeren en datagedreven werken kun je niet over één kam scheren, er zijn raakvlakken.

Digitale transformatie is de overgang van een organisatie naar een nieuw businessmodel. Het doel is om aan te haken op de gedigitaliseerde samenleving door tot nieuwe producten, diensten en verdienmodellen te komen.

Datagedreven werken is een onmisbaar onderdeel in deze transformatie. Samen met de mensen in jouw organisatie moet je tot nieuwe concepten en inzichten komen. Het is een doorlopend proces, waarin je als bedrijf beslissingen neemt op basis van inhoudelijke kennis en het interpreteren van data.

De mens en haar vermogen om zinvolle informatie af te leiden uit data en gegevensverzamelingen, is hier van essentieel belang. Goede beslissingen hebben namelijk beide nodig: data en intuïtie. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar recent onderzoek van de Harvard Business School, liet zien dat onderbuikgevoelens nuttig kunnen zijn, vooral in erg onzekere omstandigheden waarin verdere gegevensverzameling de besluitvormer niet op de een of andere manier beïnvloedt.[1]

Datagedreven werken als je het goed toepast

Als je binnen je organisatie succesvol datagedreven werken weet te bereiken, dan zijn de voordelen duidelijk. De beslissingen die je als organisatie neemt, hebben een grotere mate van succes. Het namelijk verhoogt de klanttevredenheid en daarmee draagt het ook bij aan je klantbehoud, het zorgt voor een hogere winstgevenheid en betere financiële resultaten. Daarnaast verhoogt het de werknemerstevredenheid en helpt datagedreven werken om blijvend aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.

Organisaties die datagedreven werken gaan ook steeds slimmer en efficienter werken. Als je het ook nog eens beter toepast dan je concurrenten, dan ben je de winnaar van morgen.

Cruciale factoren bij datagedreven werken

Een simpele succesformule is er niet, maar er zijn wel enkele cruciale factoren voor het succes van datagedreven werken:

1. Duidelijke doelen
Een inkopper, maar zonder meer onmisbaar: je moet als organisatie duidelijke doelen en doelstellingen hebben. Weet wat en wie je wilt zijn en waar je naartoe werkt. Klinkt simpel, alleen zien we bij veel bedrijven dat dit ontbreekt. Kennen al jouw collega’s de propositie waar jullie voor staan en kunnen ze de doelstellingen feilloos benoemen?

2. Onboarding van je werknemers
Als je weet waar je met je bedrijf heen wilt, dan is de volgende stap om iedereen binnen je organisatie mee te krijgen. Het is belangrijk dat je collega’s begrijpen wat hun rol is en waar hun rol naartoe beweegt in de organisatie. Het vereist ook dat collega’s van hun eilandjes moeten afkomen en samenwerken. Dat is zoals het klinkt; alleen is het niet van de ene op de andere dag gebeurd. Je hebt dus een langere adem nodig om mensen het vertrouwen te geven dat de verandering in hun rol een verbetering is. Uiteindelijk wil je niet alleen dat de technologie of de structuur verandert, juist de culturele omslag is essentieel. Zorg je er niet voor dat het gedrag van de collega’s verandert, dan kan het gebeuren dat de implementatie niet slaagt.
Regelmatig wordt nog de fout gemaakt om dit proces te overhaasten en het juist onboarden van mensen enigszins over te slaan.[1]

3. Kwalitatieve data
Uiteraard is toegang hebben tot hoogwaardige datasets die betrouwbaar en up-to-date zijn essentieel voor succesvol datagedreven werken. Ook dit klinkt weer simpel, alleen zien we bij veel ondernemingen dat er weliswaar voldoende data aanwezig is, maar de samenhang ontbreekt. Er is vaak geen datawarehouse aanwezig, waarin alle beschikbare data voorhanden is. Concreet betekent dit je beslissingen neemt op basis van niet volledige data en daarmee de kans op succes verminderd.

Dit lijstje is natuurlijk lang niet volledig. Er is een heel krachtenveld aan factoren die nog meer meespelen bij het al dan niet slagen van datagedreven werken, zoals de bedrijfscultuur en de datatools.

Meer weten over digitale transformatie? Lees dan deze blogpost over hoe je een succesvolle digitale transformatie toepast.

Datagedreven werken met hulp van TAG

Dankzij onze samenwerking met MarketResponse kunnen wij ondersteunen in het formuleren en uitwerken van jullie digitale strategie en transformatie. Neem contact op om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen.

 

Bronnen:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/datacompetent/cultuurverandering-naar-datagedreven-werken-start-hier
https://cmweb.nl/2022/05/digitalisering-is-pas-de-laatste-stap-van-een-datagedreven-organisatie/
https://www.forbes.com/sites/forbesbusinessdevelopmentcouncil/2022/01/07/whats-the-value-of-becoming-a-data-driven-business/
https://www.harvardbusiness.org/data-and-intuition-good-decisions-need-both/

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.

Chris de Leeuw

Neem contact op met Chris de Leeuw voor meer informatie over commerciële projecten.

Martijn Brandhorst

Neem contact op met Martijn Brandhorst voor meer informatie over commerciële projecten.