Marketing- en salestrends voor 2024

Ook in 2024 beweegt de marketing- en saleswereld zich dynamisch voort zoals we gewend zijn. Maar welke kant op is de vraag; verder in de gebaande paden of nieuwe afslagen? Wij gingen op onderzoek uit en vonden 8 belangrijke, voorspelde (online) marketing- en salestrends voor 2024.

1. AI-gedreven marketing
Deze eerste trend komt niet uit de lucht vallen. Ook in 2024 is het AI wat de klok slaat. Het wordt steeds vaker gebruikt in marketing om taken te automatiseren, inzichten te genereren en beslissingen te nemen. Zo kan het bijdragen aan het versnellen van routinematige en tijdrovende klussen en het verbeteren van (bedrijfs)processen.

Waar moet je dan concreet aan denken?

  • Het finetunen en optimaliseren van Google ads campagnes
  • Content-ideeën genereren
  • Schrijven en optimaliseren van content
  • Het opdoen van inspiratie in het algemeen
  • Social media posts bedenken
  • Analyseren van data
  • Het ondersteunen bij marktonderzoek
  • E-mail marketing finetunen (beste tijdstip voor versturen, content maken)

2. Zoekresultaten op basis van generative AIMet Search Generative Experience (SGE) kunnen zoekmachines betere antwoorden geven op vragen. Je krijgt dan niet alleen een lijst met links, maar SGE probeert je te begrijpen en met een nuttiger en nauwkeuriger antwoord te komen. De zoekmachine denkt ook mee over een eventuele volgende stap in de zoektocht. Van SERP naar CHERP wordt het ook wel genoemd; oftewel van search engine result pages naar chat experience results pages.

Als bedrijf moest je natuurlijk al zorgen voor goede content, maar het wordt nu nog belangrijker hoogwaardige content te maken die net een stapje verder gaat of uitgebreider is.

3. Noodzakelijke sales enablement software
De customer journey, vooral in B2B, wordt steeds complexer. En daarmee groeit de noodzaak voor de salesafdeling om andere verkoopmethode te gebruiken. Sales enablement software ondersteunt hierin en wordt daarom steeds belangrijker. Met deze software kan een bedrijf in de hele salescyclus zorgen voor een betere koopervaring. De laatste jaren is de investering in deze software hard gestegen en veel salesmanagers verwachten binnenkort hierin te investeren.

4. Technische mensen worden veel gevraagd, maar blijven schaars
Ook deze trend zet zich (helaas) voort in 2024. Alle tools en platforms die bedrijven gebruiken, kunnen niet aan elkaar geknoopt worden als er geen mensen zijn die de marketing- en sales technology integreren. Dat is dus een flinke uitdaging voor in het nieuwe jaar.

5. Focus op kwalitatieve backlinks
Google herkent steeds beter of een backlink op een natuurlijke manier is ontstaan of via slechte linkbuilding. Je krijgt inmiddels geen ‘penalty’ meer van Google, maar ze neutraliseren deze ‘slechte’ backlinks. Daarmee tellen de links dus niet meer mee.Zorg voor links die van binnen jouw vakgebied of relevante websites komen. En plaats nooit teveel links op je website.

6. Zero party en first party data
De afgelopen jaren zagen we al dat er een steeds betere bescherming kwam van persoonsgegevens. De wet AVG werd continu verder aangescherpt. In 2024 zet dit door. Vanaf januari faseert Chrome third party cookies geleidelijk uit, net als Safari en Firefox al deden. En dat betekent…dat bedrijven hun data op een andere manier moeten verkrijgen. Zero en first party data!Zero-party data worden vrijwillig door consumenten verstrekt en weerspiegelen hun voorkeuren, interesses en intenties, en dus rechtstreeks de keuzes van klanten. Zero-party data is waardevoller dan andere soorten data, omdat het betrouwbaarder en nauwkeuriger is.First party data wordt verzameld uit gebruikersinteracties met de websites, apps of fysieke winkels van een merk, waardoor indirect inzicht wordt verkregen in het consumentengedrag.

7. Duurzaamheid als KPI
42% van de bedrijven wereldwijd neemt nu ook duurzaamheid mee in hun KPI’s, vergeleken met 26% in 2021. Deze trend duidt op het meer in balans brengen van Profit, Planet & People. Niet als compromis, maar als een bedrijfsstrategie. Bijvoorbeeld door over te stappen op meer een elektrisch wagenpark en kantoren te voorzien van zonnepanelen en een warmtepomp. Ook worden leveringen vaker gedaan met elektrisch vervoer, zelfs (elektrische) fietsen.Wat je ook steeds meer ziet is dat pakketten worden verzameld, zodat er niet een half lege vrachtwagen op pad gaat. Niet meer alles morgen in huis en fast fashion. Zolang je als bedrijf uitlegt waarom het soms langer duurt, is er in veel gevallen niets aan de hand..

8. Ingrijpende innovatie is nodig voor duurzame groei
Merken die als innovatief worden gezien, behalen drie keer meer groei dan merken die dat niet zijn. Toch is de mate van innovatie in het post-COVID-tijdperk niet heel hoog. Innovatie en dan vooral ingrijpende innovatie, wordt belangrijk voor elk merk dat wil (blijven) groeien in 2024.

Welke trends zie jij nog meer?

Dit zijn natuurlijk slechts enkele van de vele marketing- en salestrends voor 2024. Zie jij nog trends in 2024 die we zeker niet over het hoofd moeten zien? We zijn benieuwd, laat het ons weten!

Bronnen:

  • https://www.frankwatching.com/archive/2023/11/09/marketing-en-sales-technology-trends-2024/
  • https://www.kantar.com/campaigns/marketing-trends-2024/
  • https://blog.google/products/search/generative-ai-search/
  • https://www.lxahub.com/state-of-sales-enablement-2023/24/
  • https://searchengineland.com/cherps-serps-generative-ai-search-430436/

Pieter Plaisier

Neem contact op met Pieter Plaisier voor meer informatie over commerciële projecten.

Fedor Hoevenaars

Neem contact op met Fedor Hoevenaars voor meer informatie over commerciële projecten.