Consulting

Inventum Technologies: rebranding, nieuwe website en fabriek

Inventum Technologies: rebranding. nieuwe website en fabriek

In deze case is TAG gevraagd, Inventum Technologies als merk te laden en herkenbaarder te maken in de markt van warmtepompen en boilers, middels het opzetten en uitwerken van een corporate story, merkpositionering en een strategisch marketingcommunicatieplan.

Inventum Technologies, is de Nederlandse specialist in warmtepompen en boilers, gevestigd te Houten. Zij bedienen installateurs, groothandels, woningcorporaties en projectontwikkelaars. Door verwarring met de consumententmerk (Inventum Huishoudelijk) was behoefte aan een herpositionering en eigen identiteit. Linda Hovestad mocht dit project opzetten, leiden en uitvoeren. Naast het leiden van het rebandingsproject in de functie van marketingteamlead, rapporterend aan directie, is de interimopdracht ook ge-end op het leiding geven en coachen van twee junior marketingcollega’s.

Vraag: Introduceer het nieuwe merk, creëer daarbij awareness en vertrouwen bij de verschillende doelgroepen, zodat ze kiezen voor Inventum Technologies. Installateurs werken vaak lang met een vertrouwde fabrikant. Het neerzetten van een helder merk en boodschap moet zorgen voor onderscheidend vermogen en meer leads.

De warmtepomp van Inventum past op iedere CV ketel en de installatie is over het algemeen gemakkelijker. Voor woningbouwcorporaties is de boodschap meer op duurzaamheid gefocust en voor projectontwikkelaars meer op besparing.

Aanpak De opdracht start, op het moment dat er net een nieuw logo is ontwikkeld door communicatiebureau Kamer8cht.

Allereerst is gekeken naar de corporate story. Wie is Inventum Technologies en wat maakt hen uniek? Als onderdeel van het project, zet Linda sessies op met intern betrokkenen binnen Inventum Technologies de basis van de corporate story op te stellen. Dit resulteert in het nieuwe marketingcommunicatieplan. Alle communicatie-uitingen worden vervolgens met duidelijke richtlijnen en kernboodschappen ontwikkelt en zijn afgestemd op verschillende doelgroepen zoals installateurs en woningcorporaties.

Bestaande en nieuwe materialen die meegaan in de rebranding:

  • templates voor PowerPoints, Word documenten, facturen, visitekaartjes, how-to-video’s, academy-materialen
  • gevelreclame
  • bewegwijzering
  • busreclame
  • warmtepompen en boilers
  • handleidingen
  • typeplaatjes
  • POS-materiaal
  • socialmediakanalen
  • fabriekskleding
  • beurs- en eventkleding

 

Plus: een extra project met een strakke deadline: de bouw van een nieuwe fabriek. Het moment van de officiële opening is ook meteen het moment van het groots communiceren van het nieuwe logo dat prijkt op de fabriek.

Website

De bestaande website bleek niet toereikend en de content was verouderd. Samen met tweede multidisciplinaire werkgroep wordt een tweede project gestart om een nieuwe site te ontwikkelen. Hiervoor zijn de wensen opgehaald intern en bij de externe doelgroep en uitgeschreven in een document van eisen. Deze is met een briefing uitgezet bij een vijftal partijen die gespecialiseerd waren in Shopware. De site zelf is in een zeer kort tijdsbestek opgeleverd, slechts 2 maanden. In die korte periode is er een pitch voor een webbouwer uitgeschreven, een bureau geselecteerd en is de content herschreven, campagnebeelden voor de website en andere marketingcommunicatiemiddelen gemaakt.

Het resultaat? Een vernieuwde website die eenvoudig te beheren is via een gebruiksvriendelijk Shopware CMS systeem met templates, een koppeling met een JSON-feed vanuit Compano voor het automatisch updaten van productspecificaties en een koppeling met Salesforce voor automatische service- en klachtenformulieren. Door deze koppelingen wordt veel tijd bespaard doordat productspecificaties nu automatisch geupdate worden.

Door de duidelijke merkstijl en tone-of-voice kreeg Inventum Technologies een eigen gezicht waarmee ze zich echt onderscheiden van de concurrentie alsmede van de andere organisatie, Inventum Huishoudelijk. Er zijn effectieve campagnes opgezet, gericht op leadgeneratie die gemonitord wordt met  GA4, GSC, LinkedIn statistieken, Salesforce en Hubspot. Dit heeft het aantal volgers doen groeien en de awareness over de producten verhoogd.

Met de nieuwe branding, de website en de fabriek, heeft Inventum Technologies een sterke, heldere identiteit neergezet en is het klaar voor de toekomst! In opdracht van TAG heeft Linda, Inventum versnelt klaargestoomd voor de toekomst.

Reactie van Inventum Technologies: ,Gedreven, kundig, gezellig. Hiermee is voor mij Linda het beste te typeren tijdens onze samenwerking bij Inventum Technologies. Hier gaf Linda als interimmanager sturing en uitvoering aan de rebranding van het complete merk. Als je zoekt naar een interim professional die in korte tijd een probleem kan analyseren, daarop een plan maakt, vervolgens mensen activeert, daarmee in samenwerking tot een concreet resultaat komt en bovenal ook nog eens heel erg gezellig in de omgang is: schakel Linda in!’

Contact

Meer weten over de achtergrond, services en resultaten van dit project of één van onze andere consultantprojecten? Neem gerust contact met ons op.