De aanleiding van de vraag:
De ontwikkeling van de Corona pandemie heeft ook zijn impact gehad bij MPD. Vanaf medio maart 2020 werken nagenoeg alle medewerkers vanuit hun thuiswerkplek. De communicatie onderling en de communicatie met pensioendeelnemers en werkgevers wordt vanuit de thuiswerkplek gedaan. Om deze communicatie maximaal te ondersteunen werd gebruik gemaakt van de telefooncentrale en mobiele telefonie & data. Al snel bleek dat de mogelijkheden niet meer geheel aansloten bij de behoeften van deze ‘nieuwe’ werkomgeving. De uitbreidingsmogelijkheden van de oude telefooncentrale waren beperkt en ook de support mogelijkheden kende een “out of service” datum.
Omdat bleek dat de pandemie langer duurde dan “piek 1” 2020 is besloten om een project op te starten om de communicatievoorzieningen te gaan vernieuwen.
De noodzaak om het nieuwe werken te kunnen ondersteunen en de beperkte mogelijkheden voor upgrade van de oude telefooncentrale, gecombineerd met end of service datum zorgde ervoor dat er op korte termijn iets nieuws moest komen.
De uitvoering van de vraag:
Samen met een team van MPD is de scope vertaald in een backward planning, met de migratie/ realisatie datum als uitgangspunt. Omdat er geen tijd te verliezen was, is direct overgegaan tot executie met een stappenplan op weekniveau.
Stap 1 is inventarisatie eisen en wensen afgezet tegen bereikbaarheid doelstellingen
Stap 2 is vertalen van deze eisen en wensen in functionele vraag met call flow
Stap 3 is marktonderzoek en leveranciers consultatie over mogelijkheden
Stap 4 is uitschrijven wensen en eisen aangevuld met doelstelling vraag (RFP)
Stap 5 is shortlist maken met Plus & Min ranking op verschillende gebieden, zoals functioneel,
levertijd, ervaringen, uitvoering/aanpak, advies toekomst en financials
Stap 6 is leveranciers spreken om laatste verduidelijking en interview met projectuitvoering
Stap 7 is finale oordeel over geschikte leverancier
Stap 8 is contractering met gekozen leverancier
Stap 9 is projectplanning opstellen en risico dossier opmaken
Stap 10 is executie van het project met voorbereiding van migratie
Stap 11 is training, uitleg en “spreekuren” organiseren en gebruikershandleiding realiseren
Stap 12 is beheerorganisatie klaarstomen voor de beheerfase
Stap 13 is migratie doorvoeren en gebruikershandleidingen beschikbaar stellen
Stap 14 is nazorg uitvoeren en beheerorganisatie “in-leren”
Stap 15 is rapportage telefonie/bereikbaarheid opzetten
Stap 16 is analyses uitvoeren op bereikbaarheid rapportages
Stap 17 is bereikbaarheid nazorg in call flow en instructies op basis van analyses rapportages
Vanuit dit stappenplan is de organisatie continu geïnformeerd en zijn de stuurgroep leden en stakeholders overtuigd van de juiste aanpak. Hierbij is voor het eerste gedeelte van het traject door TAG een consultancyrol vervuld en na de contractering van de nieuwe oplossing ook de projectmanagement rol ingevuld.