Aanpak
The AccelerationGroup is met Partner Jacco Zijderveld (links op de foto) als interim Managing Director FFWD, gestart met het aanbrengen van een scherpe focus op de afdelingen Sales en Marketing om op korte termijn resultaat te boeken.
Bestaande business werd hierdoor beter gemanaged door meer klantgericht te werken en in te spelen op de door verkregen inzichten in de behoefte van de keten.Vanuit die uitgangspositie konden gezamenlijke potentie analyses en bijbehorende forecasts opgemaakt worden.
Vervolgens heeft er een herinrichting van het distributielandschap plaatsgevonden in combinatie met nieuwe distributie contracten. Nieuwe en betere distributeurs zijn internationaal geworven. De online verkopen zijn gestart en oude voorraden zijn met beleid verkocht ten behoeve van de prijsrust.
Ook in de merkactivatie vond een transitie plaats, van product driven naar brand experience. Door bijvoorbeeld een nieuwe merk identiteit (HERO) te introduceren en de daarbij horende sponsorcontracten.
Er werd gewerkt met helden als Nikki Terpstra waardoor FFWD weer terug was in de Tour de France, met de KNWU sponsoring gaat FFWD zelfs naar de Olympische spelen!
Binnen zeven maanden is de Forecast behaald. In het tweede jaar is er tevens een groei van 39% gerealiseerd inclusief verbetering van de bruto marge.
De achterkant van de organisatie zoals Product Management, Service, Inkoop, Productie en Logistiek hebben direct na implementatie dezelfde professionalisering doorgevoerd. Hierdoor is een verbeterde integraal opererende organisatie ontstaan, is de brutomarge verbeterd, zijn er kosten uit de keten gehaald en is de lead time verkort. Een voorbeeld hiervan is dat door betere forecasts er beter en eerder ingekocht kon worden waardoor de velgen niet meer vanuit Azië ingevlogen hoefde te worden maar per boot verscheept konden worden. In Nederland vindt de assemblage plaats.
Er zijn nieuwe PMC`s (Production Material Control) ontwikkeld en is er van sommige productlijnen afscheid genomen. Ook de vele leveranciers zijn geanalyseerd en uiteindelijk terug gebracht naar een verantwoord aantal met betere inkoopvoorwaarden.
Ook is er een automatisering doorgevoerd ten behoeve van de kostenverlaging, schaalbaarheid en kwaliteit.
De carbon wielen worden nu middels een wiel bouwmachine in plaats van met de hand geassembleerd. Om zeker te zijn van maximale kwaliteit worden alle wielen nog met wel met de hand nagelopen, van hand made naar hand finished!
Ook de organisatie is niet ongemoeid gelaten!
De organisatie is aangepast en geprofessionaliseerd, middels onder andere een people management programma is het vernieuwde team efficiënter, effectiever en met meer sfeer van start gegaan.
Gezamenlijk is – voor de komende 3 jaar – de groeistrategie “de GET-KEEP-GROW” ontwikkeld, hierin zijn de onderstaande belangrijkste drivers opgenomen:
- Van single channel naar omni channel (o.a. online direct);
- Van Product naar klant denken;
- Nieuwe distributie strategie.